Een klant koopt een product of dienst vanwege een of soms meerdere motieven.
In het woord motief zit het latijnse woord ‘movere’ wat bewegen betekent. Motief betekent dus bweegREDEN. De reden WAAROM je iets doet of koopt.
Een motief kan als oorsprong een wens hebben, ik wil graag iets hebben of krijgen.
Of als oorsprong een angst, ik ben bang om iets te missen of kwijt te raken.
Ik ben bang om: Ik wil graag:
Geld te verliezen Geld verdienen
Ziek te worden Gezond blijven
Oud te worden Jong blijven
Uitgelachen te worden Geprezen worden
Deze bovenstaande motieven verklaren WAAROM iemand iets koopt. Als verkoper is het handig om te weten wat het motief is of welke motieven zijn. Maar hou er rekening mee dat de klant er niet altijd open over is.
Waar deze motieven vandaan komen, staat in de post van volgende week!
Waarom is het handig als verkoper om het motief van de klant te weten?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!