In mijn vorige post had ik het over stalkende verkopers. Heel irritant. Je kan als verkoper in een winkel de klant nog op veel meer manieren pesten. Ik kom onderstaande types met regelmaat tegen:
Kauwgum eten! Dan laat je lekker zien dat het je allemaal niet zo boeit!
Te joviaal doen! De klant is een klant en niet je vriend. En zelfs als je vriend komt winkelen, behandel je vriend als een belangrijke klant!
Te informeel. U of je maakt niet het verschil. Wel de toon en een vriendelijke glimlach. Overigens merk ik bij doe-het-zelf-zaken, dat ik liever geholpen word door de lichtelijk ‘contactgestoorde’ types, deze weten namelijk wel het juiste antwoord op mijn technische vraag. Herkenbaar?
Steeds langs iemand heen kijken! Natuurlijk wil je als verkoper de hele zaak in de gaten houden, maar doe dat subtiel. Anders krijgt de klant het gevoel dat je ondertussen uitkijkt naar een betere klant.
Gehaast zijn. De klant de indruk geven dat hij of zij even snel moet beslissen omdat de verkoper door moet met zijn of haar belangrijke werk of een andere klant.
Maar mogelijk nog irritanter zijn verkopers die uitgebreid met elkaar in gesprek zijn terwijl je als klant een vraag wil stellen. Als hun gesprek zakelijk is, respecteer je dat. Logisch, ze zijn gewoon aan het werk en daar is overleg voor nodig. Maar als het gesprek over hun avondje stappen of komende vakantie gaat, laten ze de klant voor niks wachten. En eigenlijk nog erger, ze negeren de klant. Iets ergers is er niet.
Nieuw in het assortiment van vervelende verkopers zijn de onzichtbare! Je loopt al een tijdje rond en nergens is er ook maar iemand te bekennen. Je krijgt het gevoel dat je de halve zaak kan leegroven zonder dat er iemand piept. Nou roven doe ik niet, maar daar iets kopen nog minder.
Het aardige van deze kennis, dat je het maar om hoeft te draaien om te weten hoe je je wel op moet stellen als verkoper!
Ken jij nog andere type irritante verkopers?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!