Keuzetechniek! “Papa, mag ik één of twee koekjes?”, vroeg mijn dochter vlak voor het eten. Prima vraag vanuit haar perspectief. Ik had de neiging om twee te zeggen of tenminste uit een van de twee antwoorden te kiezen. Ik merkte ook dat het me moeite kostte om te zeggen dat ze helemaal geen koekje mocht omdat we bijna gingen eten. Toch grappig om te zien dat een kind van nature weet hoe ze handig dingen moet vragen.
Bij het maken van afspraken gebruik ik ook een sturende keuzetechniek voor de bepaling van de datum:
Als je een persoon een keuze geeft tussen een eerste optie of een tweede, wordt er vaker gekozen voor de tweede.
Als je een persoon een keuze geeft tussen een onbepaalde optie of een bepaalde optie, wordt er vaker gekozen voor de bepaalde optie.
Combineer die twee technieken in “Wilt u een afspraak in begin oktober of liever 12 oktober om 11.00 uur?” De laatste wordt vaker gekozen.
Natuurlijk kiest een klant ook vaak een andere datum, maar als je toch in de helft van de gevallen jouw voorkeursdatum kan plannen, vul je je agenda en daardoor mogelijk ook je reisroute efficiënter in. Slim werken in plaats van hard werken!
Waarvoor kan je deze tip nog allemaal meer gebruiken?
Succes met het beïnvloeden van de keuzes van je klanten!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!