Die vraag stelde iemand me een keer: “Kan je vrienden met een klant worden of moet je afstand houden?” Natuurlijk kan je vrienden met je klanten worden. Kern van een vriendschap is vertrouwen en dat is ook een essentieel onderdeel van een verkoper-klant-relatie. Het is handig om vriendelijk ofwel vriendschappelijk om te gaan met de klanten bij wie dat kan. Het moet natuurlijk niet gespeeld zijn.
Realiseer je dat er meerdere soorten vriendschappen bestaan. Vriendschap kan starten in de zandbak en jullie blijven je hele leven bevriend, zelfs al je elkaar jaren niet ziet. Sommige vriendschappen ontstaan op het werk, maar lopen soms door zelfs bij de wisseling van baan. Sommige vriendschappen beginnen bij een gedeelde hobby, maar deze eindigen als je met die hobby stopt.
Een vriendschap met een klant kan prima zolang jij correct omgaat met de belangen van het bedrijf dat jij vertegenwoordigt. Natuurlijk let jij ook op de belangen van jouw klant/vriend. Dit is ook gewenst; dit moet je immers doen bij elke klant!
Het is handig om op je werk te melden dat je een vriendschap onderhoudt met een klant. Openheid is voor alle partijen fijn. Bij situaties waarbij je twijfelt of je je vriend een bepaalde aanbieding wel of niet moet doen, kan je dan eenvoudig voorleggen bij je manager.
Ik wens je veel vrienden!
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
Jef van Wingerden
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!