Een suspect is iemand of een bedrijf waarvan jij vermoedt dat het een potentiële klant is. Suspect betekent letterlijk ‘verdachte’, maar het enige wat je verdenkt van een suspect is dat hij of zij graag klant bij je wil worden. Ze zijn bijvoorbeeld klant bij een concurrent van je. Of je levert al aan bedrijven uit dezelfde branche of bedrijfsgrootte. Of, als je maar lang genoeg wacht, worden voormalige klanten weer suspects.
Jouw suspects zijn dus een lijst potentiële klanten. Mag dat zo maar, een lijst maken. Dat is toch een database en voordat je het weet zondig je tegen de AVG en de privacyregels?
Voor B2B mag dit wel! Een bedrijf heeft geen recht op privacy, zeker niet als het bedrijf zichzelf uitgebreid presenteert op google of social media. Je kan dus B2B eenvoudig een lijst maken. AVG-technisch zijn ZZP’ers geen bedrijf dus zondig je wel als je die vastlegt, maar zolang je geen gekke dingen doet, staat er vast geen AVG-persoontje achter je te controleren.
Als jouw doelgroep consumenten zijn, mag je niet zomaar een lijst maken van potentiële klanten (suspects). Je hebt schriftelijke toestemming nodig van een consument om deze in je database op te nemen. Met die toestemming heb je contact gehad met de potentiële klant en daardoor is die van suspect in prospect verandert!
Suspects zijn dus potentiële klanten waarmee jij communiceert via reclame-uitingen. Je primaire doelgroep dus!
Heb jij een lijst van potentiële klanten voor handen? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!