Offertes zien er soms uit als een rekening. Een rekening met slechts het kopje “Offerte” erboven als verschil. Een reeks handelingen of goederen onder elkaar, met ernaast de prijzen en deze onderaan opgeteld tot een totaal. Tja, de klant weet nu wel wat zijn of haar akkoord gaat kosten, maar nauwelijks wat het gaat opleveren. Fout dus!
Een offerte moet vooral goed presenteren wat de klant gaat ontvangen voor de euro’s die de klant moet gaan betalen. Zorg er dus voor dat de klant uitgebreid kan lezen wat hij of zij kan verwachten. Zorg ervoor dat wat je presenteert, aansluit bij wat de klant wil hebben. Dat is gemakkelijk, want je hebt hiervoor een uitgebreid verkoopgesprek met de klant gevoerd en heel veel vragen gesteld. Je bent blij met jouw uitgebreide aantekeningen van dat gesprek! Hierdoor is het maken van de offerte eenvoudig en sluit de offerte veel beter aan bij de behoefte van de klant.
Maak de offerte ook fraai om te zien. Verkoop jezelf en je bedrijf in dit “visitekaartje” aan de klant. Een offerte mag best uit veel pagina’s bestaan en heel veel plaatjes of foto’s bevatten. De klant vindt het wel fijn om het uiteindelijke bedrag op een pagina opgeteld te zien.
Verstop jouw voorwaarden niet in kleine lettertjes, maar wees hier open over. De klant moet immers akkoord geven op jouw offerte en de kans dat de klant dat doet is veel groter als de klant jou vertrouwt omdat je eerlijk en duidelijk bent.
Hoe goed zijn jouw offertes? ?
Hoeveel procent van de klanten gaat akkoord op jouw offerte? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!