Het verschil tussen een prospect en een klant is makkelijk. Een klant is een prospect die een aankoop gedaan heeft! Er is een klantrelatie ontstaan! Het maakt niet uit of de klant korting krijgt of niet, al is die korting 100%. Dus een klant die een product of dienst van jou gratis wil ontvangen is ook een klant. Natuurlijk heb je liever klanten die 100% betalen of nog mooier een toeslag voor …, maar toch is het belangrijk om te weten dat ook niet-betalende klanten klant zijn.
De gegevens van jouw klant mag je immers in een database opslaan (AVG). En je mag een klant post of e-mailingen sturen of bellen. De klanten blijven het recht om inzicht te vragen van de gegevens die je vastlegt en eventueel aanpassing vragen. Verwijdering niet, omdat het een klant is en de belastingdienst eist dat je klantgegevens bewaart. Maar goed, als een klant vraagt geen mailingen te ontvangen, dan zou ik maar luisteren!
De eerste aankoop van de klant is van enorm belang. Hoofddoel van deze verkoop is dus niet zo zeer de omzet die je genereert, maar het creëren van een geweldige ervaring voor de klant. Natuurlijk zit er wel een groot verschil of je plantjes verkoopt of olietankers!
Realiseer je dat inkopers soms een kleine bestelling plaatsen, alleen maar om te ervaren hoe het bedrijf omgaat met het leverings- en facturatieproces. Toen ik een keer een order plaatste voor het eerst bij een ander relatiegeschenkenbedrijf, bleek de leverancier van dat bedrijf dit niet te kunnen leveren. Het relatiegeschenkenbedrijf ging voor mij op zoek naar een perfect alternatief dat wel op tijd geleverd kon worden en bood aan het prijsverschil voor zijn rekening te nemen. Ondanks dat dit bedrijf zo weinig tot niks aan deze order verdiende, was het slim om zo te werken.
Jij weet vast waarom!
Hoeveel suspects heb jij nodig voor het werven van een nieuwe klant? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!