Als producent/leverancier kan het lucratief zijn om minder te leveren, hogere prijzen of betere voorwaarden te vragen of een hoger gebruik te stimuleren. Om dit te realiseren maken ze soms gebruik van JND.
JND is de afkorting van Just Noticeable Difference. Dit betekent de kleinst waarneembare verandering die waar te nemen is door het publiek, deelnemers of doelgroep.
Een voorbeeld maakt het principe eenvoudig te begrijpen. Een fabrikant verkleint een chocoladereep na de introductieperiode. Niet met 20%, want dat valt op! Maar slechts met 2%. Niemand ontdekt dat omdat het verschil te klein is om waar te nemen. Het zit onder de JND! Maar 2% grondstoffenbesparing; hoeveel winststijging kan dat betekenen? En kan de fabrikant het na een half jaar nog een keer doen? Zolang de fabrikant niet jokt op de wikkel over het gewicht van de reep, is deze methode legaal.
Zeker in deze tijd van inflatie zullen sommige fabrikanten gebruik maken van deze techniek door een prijsverhoging te voorkomen door minder te leveren. Dat fenomeen noemen we krimpflatie. Als de prijs gelijk blijft, is de consument niet zo wantrouwig dat zij of hij de grammen of hoeveelheden controleert. En dus zonder mopperen de prijsverhoging accepteert!
JND valt vast te stellen voor wijzigingen in hoeveelheden, ingrediënten, bedragen, voorwaarden, vormen en kleuren. Als je dus kleinere wijzigingen doorvoert dan de JND valt dat niemand op. Het kan dus handig zijn om te weten welk punt het JND is.
Wat vind jij als verkoper/marketeer ervan? Maak je gebruik van JND?
Hoe denk jij hierover? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!