Gebruik maken van JND (Just Noticeable Difference) kan ook erg gevaarlijk zijn. De Gouden eerste regel van verkopen is Eerlijkheid! JND botst niet, maar je loopt wel het risico het vertrouwen van de klant kwijt te raken.
Realiseer je dat de JND als marketingtechniek is bedacht toen social media niet bestonden. Je hebt dus nu niet meer te maken met een groep machteloze klanten die hooguit een boze brief naar je kunnen sturen omdat ze ontevreden zijn. Je hebt te maken met de macht van geëmancipeerde klanten die prima voor zichzelf op kunnen komen. En daar dus social media ook uitgebreid voor gebruiken. En er hoeft er maar eentje te zijn die Just Noticed The Difference en zich beduveld voelt.
Een wellicht slimmere techniek dan JND is het open en eerlijk vermelden van het verminderen van een aspect van jouw product en dan als reden het lagere verbruik van grondstoffen te geven. Bijvoorbeeld dat je geen plastic lepeltje meer meelevert. Of kleinere verpakking om transportkosten te besparen. Of geen oplader meer meelevert!
Hoe denk jij hierover? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!