Als niet Brabander wonend in Brabant, kijk je zelfs na al die jaren verbaasd naar het tomeloze enthousiasme waarmee Brabanders carnaval vieren. Ze moeten ook een ijzeren gestel hebben als je weet hoeveel uur feesten en hoeveel glazen bier zij in die dagen verwerken.
Toen ik vertegenwoordiger was, had ik besloten dat jaar carnaval aan me voorbij te laten gaan. Ik voelde me zondag al niet lekker en maandag was ik te beroerd om te gaan werken. Dat laatste gaf niet, er waren geen geplande afspraken. Maar om me ziek te melden bij mij manager, daar voelde ik niks voor. Dat gelooft immers geen hond. Ze denken allemaal dat je een beetje te veel gefeest hebt. Ik belde en melde dat ik graag een vrije dag wilde omdat ik het te laat gemaakt had. En de dag erop ook maar vrij. Geen probleem! Een Brabantse manager begrijpt dat en respecteert het zelfs!
Grappig, soms moet je dus liegen om geloofwaardig te blijven.
Dat speelt soms ook in de verkoop. Als een klant door zijn stommiteit een product kapot gemaakt heeft, kan het slim zijn om net te doen of je het verhaal van de klant gelooft en tegen garantie een nieuw product te geven of de reparatie voor je rekening te nemen. Het scheelt je heel veel gepraat en je creëert een ambassadeur!
Veel plezier met carnaval of geniet van je rust!
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!