Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2210, 2023

Het risico is toch echt uw probleem!

Laatst dacht ik met weemoed terug aan die asociale pubers met die opgevoerde brommers! Als oudere stoor je je eraan, totdat je terugdenkt aan jouw opgevoerde Honda, Yamaha of Puch. Dat waren nog eens tijden! Het opvoeren had bovendien een ingebouwde veiligheid dat die brommers een geweldig lawaai maakten. Je hoorde ze van verre aankomen en dat is een groot voordeel boven die kamikazestepjes en -fatbikes. Ik werd laatst zowat door een elektrische step overhoop gereden en dat was het moment dat ik de herrie van die opgevoerde brommers miste. Gelukkig miste de step mij nog net, want anders had ik behoorlijk in de kreukels kunnen liggen. De puber op de step keek niet eens om. Zijn ouders boften [...]

1510, 2023

De wijste zijn!

“Ik blijf net zo lang schreeuwen in deze klotezaak, tot ik mijn geld terugkrijg!” schreeuwde de forse man in het gezicht van de verblufte verkoper. De lomperik had in de winkel een stel schoenen in de uitverkoop gekocht en wilde nu zijn geld terug. Iets wat je in de uitverkoop koopt, kan je niet ruilen of terugbrengen, mits de winkel dat duidelijk vermeldt. Uitzondering is natuurlijk als het gekochte product fabricagefouten heeft. In dit geval stond er een duidelijk vermelding van deze regel op een bord. Dus in dit geval had de verkoper dan ook het recht om de klant te weigeren de schoenen terug te nemen. Maar gelijk hebben is weer wat anders dan gelijk krijgen. De man [...]

810, 2023

Wanneer is de koop gesloten?

De koop, of beter gezegd is de koopovereenkomst is gesloten als je aangeeft het product te willen kopen (mondelinge overeenkomst) of als je je handtekening zet onder de schriftelijke koopovereenkomst. Als je in een winkel, showroom of markt roept “Die wil ik hebben!” zit je er je dus aan vast. De verkoper is dan verplicht het artikel (of gepresenteerde dienst) zonder beschadigingen en compleet te leveren. En jij bent verplicht te betalen. Logisch. Wanneer is volgens de wet een schriftelijke overeenkomst vereist: telefonische verkoop van een abonnement op een dienst telefonische verkoop van energie, gas, water of stadsverwarming aankopen boven de €50,- via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty's timesharing van een vakantie-appartement (mede-eigenaar worden voor een bepaalde [...]

110, 2023

Koopovereenkomst!

In mijn vorige tip vertelde ik over een oude man die de bestelling van de auto achter zich afrekende en meenam omdat in die auto een irritant toeterend persoon zat. Verkooptechnisch gebeurde er in dit verhaal nog iets wat je als verkoper zeker moet weten! Als je een koopovereenkomst sluit, komen twee partijen overeen een bepaald goed of dienst in een bepaalde hoeveelheid op een bepaalde datum te leveren tegen overeengekomen voorwaarden, waarbij de koper zich verplicht een bepaalde prijs (of wederdienst) te betalen volgens de betalingsverplichtingen die staan in die voorwaarden. Het sluiten van een koopovereenkomst kan schriftelijk of ook mondeling. Voor de aankoop van een Mc Menu stel je geen schriftelijke overeenkomst op. Voor het kopen van [...]

2509, 2023

Heb respect voor ouderen!

In mijn vorige tip vertelde ik over een ouder echtpaar dat zo maar braaf accepteerde dat zij het verkeerde geserveerd hadden gekregen. Soms reageren ouderen anders! Een oudere man was zijn bestelling aan het opgeven bij McDrive toen achter hem flink getoeterd werd door een jongedame in een sportauto. Ze vond dat hij te traag was. De oude man reed even later door naar het raampje om af te rekenen. Hij rekende niet alleen zijn bestelling af, maar ook die van de ongeduldige jongedame. Toen de jongedame dat hoorde van de kassière maakt ze met haar lippen duidelijk het woord “sorry, sorry”, omdat ze zo onder de indruk was van de vriendelijkheid waarmee haar ongedurigheid beantwoord was. De oude [...]

1709, 2023

U eet het verkeerde eten!

Ook op vakantie kan je ook bijzondere dingen zien als verkoper! Een serveerster liep met twee borden rond die ze niet kwijt kon aan diverse gasten omdat die dat niet besteld hadden. Toen ontdekte ze haar fout en liep naar een tafel toe waar een ouder echtpaar zat te eten. “U eet het verkeerde eten!”, zei ze geïrriteerd tegen deze klanten. Waarbij ze voor het gemak vergat dat het haar fout was dat zij die klanten het verkeerde voorgezet had. “Ik heb u per ongeluk het verkeerde eten geserveerd.” was veel netter geweest. Voordat je denkt "Dat weet zo’n jonge serveerster toch niet!"; het was een serveerster die de vijftig al een tijdje gepasseerd had. Ze had beter moeten [...]

1009, 2023

7 x heel GEWELDIG!

7 x heel GEWELDIG als verkoper Zeven kansen om je te onderscheiden als verkoper! Je aanpassen aan de klant! Soms heeft de klant tijd en behoefte aan een uitgebreid advies. Soms heeft de klant haast. De klant mag kiezen hoelang het gesprek duurt, dus jij moet je aanpassen aan de klant. Vraag eenvoudig wat de klant wil. De werkelijke behoefte achterhalen. Ook als de klant kiest voor een kort gesprek, zal jij als verkoper eerst de echte behoefte moeten achterhalen. Dit om te voorkomen dat jij een verkeerde oplossing biedt. Als je te weinig tijd hebt of te weinig informatie krjgt, wees dan voorzichtig met je advies. Soms kan een vervolgafspraak een beter idee zijn dan een snel verkochte [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant