ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Kruip eens in de huid van de verkoper!
Deze oproep is natuurlijk niet bedoeld voor verkopers. Maar wel voor de ondersteunende medewerkers die in het bedrijf rondlopen, maar vooral zitten. Hiermee bedoel ik dus de afdelingen marketing, inkoop, hr en niet te vergeten het management. Voor de productie- of distributieafdeling is een dagje mee met de verkoop ook raadzaam! (net zo dat de verkopers daar eens een paar dagen meewerken!) Kruip eens in de huid van de verkoper! Minstens een dag per jaar. Noem het maar “Dag van de verkoop!”. Voor de marketingafdeling raad ik zo’n dag natuurlijk veel vaker aan. Tijdens de dag van de verkoop ga je met de verkoper mee op bezoek bij de klant. En als je kundig genoeg bent, bezoek je zelf [...]
Kruip eens in de huid van de klant!
Bij het adviseren van een bedrijf in graszoden, heb ik het genoegen gehad om twee middagen mee te helpen bij het grasleggen. Als ouwere vent word je dan geconfronteerd tussen het verschil tussen jou en de jonge knullen die de klus uitvoerden. Wat een energie en kracht! En wat klus om eventjes zo’n oud gazon te verwijderen en af te voeren! En dan egaliseren en mooi nieuw gazon leggen. Schitterend! Toen tijdens een telefonisch verkoopgesprek een klant mopperde dat zij de prijs van het verwijderen van de oude graszoden zo hoog vond, had ik voordeel van deze ervaring. Ik verdedigde de prijs niet, maar vroeg haar om zelf even een vierkante meter los te scheppen en in de kruiwagen [...]
Kruip eens in de huid van de inkoper!
Als verkoper kan het heel leerzaam zijn om eens in de huid van een inkoper te kruipen. Wat zijn je doelstellingen dan? Wat wil je dat jaar bereiken? Waar let je op en hoe oriënteer je je? Een prima trainingsbureau op het gebied van inkoop noemde als hoofddoel voor de inkoop: “Het realiseren van winstgevende klanttevredenheid” Tja, daar moet je even over nadenken! Winstgevend: de kosten van de inkoop mogen opgeteld bij de overige bedrijfskosten er niet toe leiden dat de verkoopprijs als te hoog ervaren wordt door de klant, want anders gaat de koop niet door. De inkoopafdeling moet dus zorgen dat met de inkoopkosten de onderneming kan concurreren met de andere aanbieders in de markt. Klanttevredenheid: de [...]
Bij belangrijke zaken, kies voor jezelf!
Het ging om een contract van drie ton (wow!) en de ondernemer wilde persé de contracten tekenen op de komende woensdagmiddag want een ander tijdstip kon echt niet. Ondanks het grote zakelijk belang antwoordde ik dat ik die middag niet kon, omdat wij thuis het kinderfeestje van mijn dochter zouden vieren. En dat mijn vrouw mij zou vermoorden als ik zou wagen daar niet bij aanwezig te zijn. Hoe denk je dat de klant reageerde? Hij antwoordde lachend dat ik mijn prioriteiten goed wist te stellen en dat hij daarom graag zaken met mij wilde doen! En we kozen een ander tijdstip! Geen enkel probleem. Een andere kwestie, ik had toch even moeite om een complete training te moeten [...]
Goede voornemens voor 2024!
Maak jij ook goede voornemens voor het nieuwe jaar? Natuurlijk kan dat elke dag, maar zo’n schoon onbeschreven blad als een nieuw jaar is daar uitermate voor geschikt. Een goed voornemen alleen is niet genoeg! Een voornemen is een soort doelstelling, dus je moet nog weg even een plannetje maken. De doelstelling kan ook een nieuwe manier van handelen zijn, waarbij uiteindelijk het gevolg van dat handelen ook weer een doelstelling is. Bijvoorbeeld: ik stop met roken. Je wilt dus geen sigaretten meer roken vanwege je gezondheid of om geld te besparen. Ik ben nu tien jaar geleden gestopt en luister soms verbijsterd in de supermarkt naar de prijs van een pakje sigaretten die de klant voor mij koopt. [...]
Fijne feestdagen en een geweldig 2024!
Ik wens jou en jouwen veel liefde, plezier, gezondheid en geluk. En als je in de verkoop zit, veel nieuwe leuke lieve klanten! De beste verkooptip die ik je nu kan geven is om te genieten van deze gezellige dagen. Even geen sales, geen meetings. Even ontspannen en vooral niet lijnen! Een praktische tip voor op het werk: let op wanneer je iemand nieuwejaar wil kussen. Niet iedereen zit erop te wachten en als je naar een persoon kijkt kan je dat prima merken. (Vooral als ze wegrennen!) Laat bij twijfel het initiatief aan de vrouw. En als je een toch een kus geeft, beperk het tot eentje of maximaal twee. De jeugd beperkt het nu meestal tot een. [...]
Zie je de grote overeenkomst?
Links de prachtige Benz Patent Motorwagen uit 1885. De eerste auto in de wereld. Als je kijkt zie je eerder een koets, waarbij het paard aan de voorkant is weggelaten en achter in een motortje van nog net geen een PK is gemonteerd. Het vertrekpunt van het ontwerp was dan ook de koets! Logisch, die kenden en vertrouwden de mensen! In die tijd bestond er een complete industrie van koetsenmakers- en reparateurs, stalhouders, paardenfokkers, leidselmakers. Deze complete industrie was binnen twintig jaar weggevaagd. Klinkt verschrikkelijk, maar de werkgelegenheid die volgde, van auto-industrie, autobedrijven, reparatiebedrijven en tankstations bleek uiteindelijk veel groter. Rechts het prototype van het model S van de Tesla. Het lijkt gewoon op een auto, zoals er al [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?