ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Luister echt en oprecht naar jouw klant!
Een kritische vaardigheid voor verkoopsucces is luisteren. Laat zoveel mogelijk de klant praten. Weet altijd welke vragen te stellen. Stel veel open vragen. Weet waarom je elke vraag stelt en weet daarbij welke oplossingen jouw bedrijf biedt. Bijna 75% van alle topverkopers worden door psychologische testen als introvert aangeduid. Ze zijn gericht op anderen. Ze passen de 80/20 regel toe. 80% van de tijd luisteren ze, en 20% van de tijd praten ze. Luisteren, gebruik je oren om te luisteren en je mond om vragen te stellen. Dat is verkopen! Meer verkooptips? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief! Meer verkooptips ontvangen? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief!
Verschil bezwaren en condities
Laten we eerst het verschil tussen bezwaren en condities bespreken. Een bezwaar is een hindernis die de klant benoemt die de verkoop in de weg staat of beter gezegd, lijkt te staan. Wees blij met een bezwaar, dat betekent dat de klant bezig met een afweging. De klant moet immers afwegen om bezwaren te kunnen bedenken en benoemen. Wees niet bang voor een bezwaar, vergeet niet dat wij gewend zijn dat aan elke aankoop nu eenmaal bezwaren kleven. Gebruik een goede bezwaartechniek die passend is bij het bezwaar en ga door met het gesprek. Een conditie is een noodzakelijke voorwaarde. Als de klant geen geld heeft, is dat geen bezwaar, dat is een conditie. Je wil immers wel graag betaald [...]
Maak van ‘jouw eerste indruk’ een meesterstuk
De eerste 30 seconden zijn bepalend voor de rest van het verkoopgesprek. Uit onderzoek is gebleken dat in die korte periode de klant voor zichzelf bepaalt of hij of zij met de verkoper wel of geen zaken wil doen. Daarom is de manier waarop je jezelf introduceert bij jouw klant erg belangrijk. Stel jezelf eens de vraag: “Wat is de ideale manier voor een verkoper om mij te benaderen?” Pas dit toe op de verschillende vormen van contact die een verkoper met je kan opnemen (telefonisch, email, persoonlijk bezoek, etc). Maak vervolgens een meesterstuk van je eigen eerste 30 seconden! Wat gaat je zeggen? Wat ga je doen? Meer verkooptips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Inschrijven GRATIS nieuwsbrief vol [...]
Een verkoper toont oprechte interesse
Oprechte interesse is het sleutelwoord om een topverkoper te worden. Toon interesse in de klant, haar bedrijf, haar prestaties, haar beslissingen, haar assortiment, haar marketingaanpak van de concurrent, haar logo, haar auto, kortom alles waar zij haar hart en ziel in heeft gestopt. Durf waardering en bewondering uit te spreken. Zo dwingt je jezelf jouw volle aandacht te vestigen op datgene wat jouw klant drijft en alleen door dit te uiten zal zij jouw oprechte interesse ervaren. (De klant kan natuurlijk ook een man zijn!) Meer verkooptips? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief! Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief vol verkooptips!
Zie jezelf als een belangrijk onderdeel van jouw product!
Een belangrijk motief van de klant vormt de verkoper zelf. De klant heeft de behoefte aan om met competente, succesvolle en professionele verkopers te praten. Verkopers die echt goede vragen stellen, luisteren, goede voorstellen doen en hem of haar helpen beslissen. Er worden meer koopbeslissingen genomen vanwege het karakter en de competentie van de verkoper dan gedacht. Meer verkooptips? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief! Sparren over uw verkoopuitdaging?
Zoek balans tussen emotioneel en rationeel verkopen
Alle koopbeslissingen zijn emotioneel. De uitleg die we eraan geven is rationeel. Jouw vermogen om de echte koopmotieven van jouw klant te achterhalen is van grote invloed op zijn koopbeslissing.Koopgedrag komt voort uit motivatie. Het komt erop aan de voornaamste behoeften van de potentiële klant naar boven te halen en hem dan aan te tonen dat jouw product of dienst in zijn/haar behoefte zal voorzien. Kortom: je moet laten zien wat jouw product/dienst juist voor hem of haar doet of gaat betekenen. Zo kan de klant rationeel beslissen wat de klant emotioneel al wilde hebben! P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid! Ontvang GRATIS verkooptips! [...]
Maak een checklist voor jouw offertes/aanbiedingen
Door met een checklist te werken kan je snel en efficiënt vaststellen hoezeer jouw aanbieding/voorstel aan de verwachtingen van jouw klant zou kunnen voldoen. Vragen als: Aan welke behoeften kom ik tegemoet? Heb ik voldoende duidelijk deze behoeften verbonden aan de kenmerken en de voordelen van mijn product/dienst in het voorstel? Is de prijs naar alle waarschijnlijkheid een haalbare zaak voor de klant? Waarin onderscheidt mijn voorstel zich van de alternatieven die de klant heeft? Als jij de klant was, zou je het kopen en waarom? Welke vragen of bezwaren kan ik nog verwachten? Noem je een reële einddatum van dit voorstel? Is duidelijk hoe de klant moet reageren op het voorstel? Houd jij het initiatief als de klant niet [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?