ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Gelijkwaardigheid in het verkoopgesprek
Gelijkwaardigheid in een verkoopgesprek is van groot belang om het vertrouwen van de klant te winnen! Denk maar eens hoe je het zelf ervaart. Als je iets koopt kan het zijn dat je advies wil hebben. Dit geldt natuurlijk vooral voor producten en diensten die je niet kent. Of die duurder of erg belangrijk zijn voor je. Als je dan advies vraagt, welke eisen stel je dan aan de adviseur? Dat hij/zij deskundig is toch wel het minste? Als de adviseur zich onderdanig gedraagt naar jou toe, welke indruk krijg je dan? Stel je gaat een bril kopen. Je stapt de winkel binnen en de verkoper zegt "Wat fijn dat u onze winkel binnenkomt." en even later "Ik ben blij dat ik u [...]
Eerlijkheid: Soms heeft een bedrijf jouw product/dienst niet nodig!
En betekent het dat je dat bedrijf niet als klant krijgt. Wees eerlijk als een bedrijf niets aan je product of dienst heeft. Toon begrip als je gesprekspartner die conclusie trekt. Als je jezelf zo als eerlijke professional presenteert, bouw je vertrouwen op bij je gesprekspartner van dat bedrijf. En wie weet kent die persoon nog iemand die zit te springen om jouw product. Je hoeft daar dan alleen nog maar naar te vragen. Het gaat in deze tip dus om twee belangrijke zaken: eerlijkheid en weten dat je iedere keer bij een lid van een enorm netwerk aan tafel zit. Eerlijkheid is het belangrijkste in de verkoop. Als een klant het gevoel krijgt dat de verkoper zit te jokken of niet [...]
Concurrentie? Kraak de concurrent niet af!
Je duwt de klant automatisch in de rol van verdediger van die concurrent. Dat kan je je opdracht kosten! Geef de concurrent juist een compliment over een sterkte van hem en benoem het aspect waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Uhhh, dan moet je dat natuurlijk wel weten! Je moet dus je concurrenten met regelmaat bekijken. En als je die bekijkt, kijk dan vooral met ogen van de klant en niet met die van jezelf. Wat ziet de klant en waar wordt de klant blij van? Waar is de concurrentie sterk in en waar minder. Je kan het in een handig schema zetten! In dit schema kan de technische eigenschappen van jouw product/dienst afzetten, plaatsen naast van de concurrenten. Deze [...]
Pas op met ongevraagd mailen
Het lijkt zo handig en goedkoop. E-mailadressen verzamelen en dan die bedrijven benaderen met een commerciële boodschap van jouw bedrijf. Realiseer je dat dat sinds de nieuwe Telecommunicatiewet verboden is. De wet stelt dat het verboden is om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsysteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen. Tevens dienen alle berichten (verstuurd met of zonder toestemming) een afmeldmogelijkheid te bieden en de afzender te noemen! Als je maling hebt aan deze regels en zo maar adressen toevoegt aan je e-mailbestand, loop je het risico dat iemand een klacht indient. En een klacht kan leiden tot een onderzoek en [...]
Durf je klanten te adviseren en om de order te vragen
Veel verkopers noemen zich adviseur, maar geven geen advies! Ze vertellen enthousiast over hun product/dienst en vergeten om eerst de klant veel vragen te stellen. Benader jouw klanten met de bedoeling te helpen met hun problemen / doelstellingen. Om goed te kunnen adviseren moet je wel veel relevante vragen stellen. Vanzelfsprekend moet je aandachtig luisteren en liefst alles op schrijven. Natuurlijk is een goede verstandhouding en op één golflengte komen, nodig om de klant open te laten vertellen wat hij werkelijk nodig heeft. Maar heb je dat achterhaalt en heb je een product/dienst dat een mogelijke oplossing voor dat probleem betekent, durf dan uw klant ook een goed advies te geven. Een goede advies begint vaak met de zin "Ik adviseer u [...]
Maak een salesactiviteitenplanning
Welke activiteiten leiden tot invulling van uw doel? Benoem en beschrijf ze exact! Stel per activiteit glasheldere doelen! (SMART, weet je nog wel!) Maak vervolgens een actieplan naar maand, week en dag om je werk te plannen. Plan exact het aantal bezoeken dat je per dag moet doen, het aantal telefoontjes, offertes, e-mails, etc. Ben je manager? Zorg ervoor dat je verkopers dat doen of maak de planning voor ze! (1e optie is beter, 2de optie is beter dan geen actieplan!) En voer ze uit volgens plan. (plannen alleen is onvoldoende, uitvoering leidt pas tot resultaat!) Resultaten volgen dan gegarandeerd! Veel succes! Let op: werk nu wel met een aangepast actieplan vanwege Covid! Als de klanten van jouw klanten [...]
Breng je product/dienst als een investering
Praat kalm en krachtig als je over geld praat, dat straal zekerheid uit. Alleen zo ben je in staat te achterhalen wat de klant echt kan en wil uitgeven.Help de klant zelf te ontdekken wat deze wil investeren. Denk met de klant mee als deze in eerste instantie denkt het geld niet te hebben en help klanten zich ervan te overtuigen te investeren in hun onderneming.De uitgave in jouw product of dienst zijn geen kosten, maar een wijze investering. Deze helpt de klant bij het behalen van zijn of haar doelstelling, het realiseren van een droom of bij het voorkomen van kosten of erger!Je moet dus wel weten waarom de klant jouw product of dienst nodig heeft. Welk motief heeft [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?