Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

404, 2018

De 9 voordelen van voorbereiden

Het zet jezelf mentaal op scherp. Je dwingt jezelf doelgericht te zijn. Bezoeken zonder doel zouden verboden moeten worden! Te vaak horen we “relatiebeheer” als doel. Dit is een te vaag doel en vooral zonde van je dure tijd. Koffie drinken is leuk, maar effectief? Met een goede voorbereiding stel je de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen. Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren en waardeert je als professional. Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee. Met een goede voorbereiding ben je beter voorbereid op een aantal door de klant naar voren te brengen specifieke vragen en bezwaren. Je kunt nu zelf je vragen [...]

2403, 2018

Waarom 80% van de verkopers niet afsluit!

Je hebt als je een goed verkoopgesprek voert, altijd de kans dat de klant spontaan roept dat hij of zij het wil doen of wil hebben. Het is echter gebruikelijker dat jij de verkoop afsluit en vraagt aan de klant of hij/zij deze oplossing wil. De klant verwacht dit ook! Maar 80% van de verkopers sluiten niet af omdat ze al het bovenstaande niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren: er is geen klik met de klant en er is een gebrek aan vertrouwen. De verkoper voelt dat aan en durft dus niet … er is geen echte noodzaak vastgesteld. De verkoper voelt dat aan en durft dus niet … De verkoper wil geen nee horen en is blij met een openstaand voorstel. [...]

1803, 2018

De 7 meest gemaakte verkoopfouten. Welke heb jij wel eens gemaakt?

Slecht voorbereid! Onvoorbereid op de verkeerde datum en tijd op het verkeerde adres. Slechte opening! De belangrijkste punten van de opening overslaan of er in blijven hangen. Geen klik maken met de klant en betrokkenheid creëren. Geen concrete doelstellingen besproken. Geen gerichte interesse in de klant! Geen gerichte inventarisatie waarmee probleem of uitdaging vastgesteld wordt en vertaalt naar euro’s en gevolg. Niet luisteren, geen aantekeningen maken. Geen oplossing bieden! Het product/dienst niet gepresenteerd als oplossing voor het probleem of uitdaging van de klant. Niet afsluiten! De afsluitvraag niet gesteld. (80% van de verkopers sluit niet af!) Onduidelijk in vervolgafspraken! Niet afwerken! De verkoopkans en offerte laten versloffen. Niet reflecteren! Niet leren van je fouten, niet nadenken hoe het beter [...]

1103, 2018

Waarom lopen klanten weg? De redenen op een rijtje:

  Waarom lopen klanten weg? 1% Ze verhuizen of overlijden 5% Een familielid werkt voor de concurrentie 10% Geworven door de concurrentie 15% Ontevreden/klacht 69% Gebrek aan aandacht Als je dus je klanten tevreden houdt èn voldoende aandacht geeft, ben je voor 84% van het weglopen van klanten af! Hoe houd je jouw klanten tevreden? AANDACHT - AANDACHT - AANDACHT. Ken je de formule van klanttevredenheid nog? Maar realiseer je dat zelfs als je 100% klanttevredenheid zou hebben, je nog steeds hard zal moeten werken aan het werven van klanten. De beleidskeuze om je alleen op bestaande klanten te richten, betekent op termijn het einde van je bedrijf! Zie je klantenbak je maar als een vergiet. Behoud van klanten is [...]

303, 2018

Omgaan met klachten!

Indien een klant jou boos aanspreekt en een klacht uit, is het fijn als je weet hoe te reageren. Onderstaande is alleen bedoeld voor boze klanten die hun boosheid uiten. (Indien de klant onbeschoft of agressief wordt, gelden er andere regels!) Luister en neem serieus Laat de klant ook merken dat je luistert. Nodig de klant uit om ergens te gaan zitten. Geef aan dat je het heel serieus neemt. Maak notities. Voorkom dat de klant het gevoel krijgt dat je de schuld bij hem/haar zoekt. Toon begrip Geef aan dat je het vervelend vind. Zeg dat je het heel vervelend voor de klant vindt. Geef niemand de schuld, zoek geen schuldige. Ga niet in discussie. Verdedig je niet. Onthoud [...]

2502, 2018

Klanttevredenheid: hoe krijg je tevreden klanten?

Klanttevredenheid: hoe krijg je tevreden klanten? W - V = T De formule van klanttevredenheid is een heel eenvoudige: W (Wat krijgt of ervaart de klant) - V (Verwachting van de klant) = Tevredenheid. Dus als de klant meer krijgt dan hij/zij verwacht is de klant tevreden. En als dat minder is dan verwacht, wordt de tevredenheid negatief. Oftewel de klant is ontevreden. Met deze kennis weet je dus hoe je de tevredenheid van klanten kan verhogen. Geef meer en beloof minder! Het verschil is de klanttevredenheid! Meer geven? Als je hieraan toevoegt het dat wat de klant krijgt geld kost, snap je dat het dus voordeliger is om de ervaring van de klant te vergroten. Hoe kan je [...]

1702, 2018

Interesse in de klant laat de klanttevredenheid stijgen.

Als mijn vrouw en ik uit eten gaan, waarom informeert de ober niet wat de aanleiding is dat wij uit eten gaan? De kans is immers klein dat een klant bot antwoordt dat het hem/haar geen moer aan gaat. De klant zou eerder een van de volgende antwoorden geven: verjaardag, viering zoveelste huwelijksdag, zakelijk overleg, geen zin om te koken, etc. In al die gevallen kan de ober zijn dienstverlening aanpassen aan de behoefte van de klant. En ook interesse tonen in de klant. Beide geeft het de klant iets extra, iets wat de klant niet verwacht. En dat ook nog eens zonder kosten voor het restaurant. Aandacht kost slechts een beetje tijd, terwijl het onbetaalbaar veel waard is! [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant