ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
“Pak een klacht meteen op!” of nog mooier “Voorkom klagen of klachten!”
Als reactie op mijn post “Een lead wacht niet” kreeg ik van Hans Kruiper de aanvullende tip dat het ‘niet laten wachten’ ook voor klachten geldt! “Als er een klacht binnen komt, pak deze dan meteen op. Geef rust en vertrouwen bij de klant.”, zo stelde Hans terecht. Iets menselijks is dat wij liever leuke zaken als eerste oppakken en de minder aardige karweitjes naar achter schuiven. En daarmee zijn wij geneigd klachten even te laten liggen. Dat is niet slim, want dan geven we de klager langer de tijd om over de klacht na te denken en zich erover op te winden. Pak een klacht dus als eerste op! Nog mooier, voorkom klagen! Zorg ervoor dat jouw klant [...]
Een LEAD wacht NIET!
Als je een aanvraag via je website krijgt is slim om direct te reageren. Hoe slim? Dat kan je eenvoudig meten. Maak 3 groepen Leads. Bel de eerste groep binnen 5 minuten en meet je resultaat. Bel de tweede groep na een uur en meet je resultaat en bel de derde groep na 5 uur en meer weer! Je zal zien dat het resultaat gigantisch afneemt. In een test die ik uitvoerde daalde het verkoopresultaat van 65% naar 15%! Oftewel 77% minder! Oftewel je LEAD wordt 4 x zo duur! Oftewel je mist ¾ van je potentiële klanten! Dus is mijn advies: laat die test maar liever zitten, want die kost je veel geld! Bel een lead binnen 5 minuten! [...]
Hoe schrijf je een communicatieplan?
De onderstaande afbeelding geeft weer hoe communicatie verloopt en geeft je dus ook alle ingrediënten voor een goed communicatieplan! Maak een hoofdstukje Zender. Dat ben jij of jouw bedrijf. Wie wil je je zijn, wat wil je dat iemand over jouw bedrijf weet of zegt. Schrijf dat zo concreet mogelijk op. Schrijf dan je hoofdstuk over de Ontvanger. Wie is en waar zit doelgroep? Wat interesseert die doelgroep? Wat wil die doelgroep? Etc, etc. Besteed daarna veel tijd aan het omschrijven van het Doel van je communicatie. Als het doel helder hebt, volgen veel andere keuzes daar logisch uit. Splits het doel in drie delen: wat wil ik dat de doelgroep weet (kennis), wat wil ik dat de doelgroep vindt/voelt [...]
Wat kan je leren van vroeger?
Als je vroeger een brief wilde sturen, dan was je toch wel even bezig. Je ganzenveer slijpen, stuk geschept papier pakken. Diep nadenken over hetgeen je ging schrijven. Een brief werd immers als een visitekaartje gezien. Zaken als doorkrassen en verbeteringen, inktvlekken, taal- en stijlfouten mocht je vroeger echt niet maken. En als het je keurig gelukt was, eindigde je je brief met een zwierige handtekening en fraai lakzegel. Schitterend! Maar erg tijdrovend! Het is nu anders en eenvoudiger. De computer corrigeert de meeste foutjes en je kan die eenvoudig verwijderen. Geen lakzegel moeizaam aanbrengen, maar simpel op de knop ‘Verzenden’ of ‘Plaatsen’ drukken. Het kan tegenwoordig dus razend snel, maar helaas besteden de hedendaagse zenders de bespaarde tijd [...]
Presenteren zonder te inventariseren
De klant wil steeds sneller. Was je vroeger tevreden dat je bestelling de komende week bezorgd werd, nu is de volgende dag standaard. Of liever nog dezelfde dag. Ook proberen ze nu te leveren vóórdat je besteld hebt. Lijkt me aan de ene kant heerlijk: terwijl ik dit tik, drink ik helaas geen lekker kopje cappuccino omdat de melk op is, dus eigenlijk zou ik het wel fijn vinden als die gisteren automatisch bezorgd was. Maar presenteren of zelfs afleveren, zonder te inventariseren en zonder akkoord van de klant wordt meestal niet echt gewaardeerd. Je hebt kans dat je het fout doet: Tijdens een training gingen we lunchen in het bedrijfsrestaurant. Toen we met zijn vieren bij de counter kwamen, [...]
Hoe schrijf je een goede commerciële brief?
Maak gebruik het vertrouwde communicatiemodel AIDA. Deze staat voor: A (aandacht trekken), I (Interesse wekken), D (Desire oftewel laten Dromen) A (Actie) Als je een brief wil schrijven gericht op jouw bestaande of nieuwe klanten, pak je een leeg vel. Ga een brief schrijven met 4 alinea’s: In de eerste alinea trek je de Aandacht. Dat doe je door iets te schrijven dat jouw doelgroep raakt of nieuwsgierigheid oproept. Deze alinea zorgt ervoor dat jouw doelgroep de brief gaat lezen. Dit zou je ook met een afbeelding voor elkaar kunnen krijgen. In de tweede alinea wek je de Interesse. Hier beschrijf je jouw aanbod zo klantgericht mogelijk. Zo goed dat de klant het eigenlijk al moet willen hebben. In [...]
Het aantallenmannetje
Hoewel de beste verkopers introvert zijn, zijn toch de meeste verkopers extravert. Als je dus vraagt hoe het gaat, krijg je direct geweldige verhalen en als ze je uitleggen waarom iets niet gelukt is, nog mooiere! Herkenbaar? ☺ Daarom kijk ik liever naar cijfers als ik een bedrijf help. Als je als bedrijf gaat meten wat de verkopers doen, levert dat vaak direct een flinke verbetering op! Dat vinden sommige verkopers niet zo leuk. Maar een matige of zelfs slechte verkoper die flink actief is, verkoopt echt veel meer dan een geniale verkoper die niets of weinig uitvoert! Het diepterecord dat ik bij een organisatie tegenkwam was een full time accountmanager die maar liefst 17 bezoeken per jaar deed! [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?