Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

3009, 2018

Keuzetechniek! “Papa, mag ik één of twee koekjes?”

Keuzetechniek! “Papa, mag ik één of twee koekjes?”, vroeg mijn dochter vlak voor het eten. Prima vraag vanuit haar perspectief. Ik had de neiging om twee te zeggen of tenminste uit een van de twee antwoorden te kiezen. Ik merkte ook dat het me moeite kostte om te zeggen dat ze helemaal geen koekje mocht omdat we bijna gingen eten. Toch grappig om te zien dat een kind van nature weet hoe ze handig dingen moet vragen. Bij het maken van afspraken gebruik ik ook een sturende keuzetechniek voor de bepaling van de datum: Als je een persoon een keuze geeft tussen een eerste optie of een tweede, wordt er vaker gekozen voor de tweede. Als je een persoon een [...]

2309, 2018

Verkoop alleen aan mensen die willen kopen!

Ken je die verkopers die zeggen alles aan iedereen te kunnen verkopen? Die kennelijk zo gebekt zijn dat ze mensen zouden kunnen bewegen zaken te kopen die ze niet nodig hebben of niet willen hebben. Dat je die uitspraak met een korreltje zout moet nemen, lijkt me duidelijk. Maar zelfs als je het zou kunnen, zijn er vijf redenen om dat niet te doen. Ten eerste, de klanten krijgen later spijt en je creëert dus een groep (terecht) klagende klanten. Ten tweede, je krijgt negatief commentaar op social media en deze zal je jaren achtervolgen. Ten derde, je mist vast de helft van je omzet. Klanten die reclame voor je maken zorgen dat je eenvoudig nieuwe klanten werft. En ontevreden [...]

1609, 2018

Wat je kan leren van het trainerssyndroom!

Ken je zo’n trainer? Een trainer die zichzelf zo geweldig vindt. Die nooit aan zich- of haarzelf twijfelt en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Die een hekel heeft aan feedback of tips dat het slimmer kan? Irritante lui, hè. Dit trainerssyndroom ontstaat als je als trainer de complimenten die je ontvangt vertaalt naar een gevoel enorm goed te zijn. In ieder geval veel beter dan de mensen die je traint. Complimentjes als “Wat doe jij dat makkelijk!”, “Het kost jou geen enkele moeite!” of “Zoals sterk als het uit jou mond klinkt!”. Een trainer die wel reflecteert, weet dat hij/zij het inderdaad wel vaak beter doet dan de trainees, maar ook dat dat komt omdat je als [...]

909, 2018

Hoe check je of jouw tekst klantgericht is?

Of je nu een brief of een tekst voor je nieuwe website schrijft, je wilt graag dat deze klantgericht is. Een eenvoudige check kun je met de arceerfunctie van Word of als de tekst op papier staat, met echte arceerstiften uitvoeren. Een voorbeeldtekst die ik van een website gekopieerd heb: “Onze glasservice is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor reparatie van een kapotte ruit. Wij kennen de regio als geen ander, leveren de beste service tegen een zeer scherpe prijs.” In deze tekst lees ik veel zaken die ik als klant aantrekkelijk vind, maar de tekst is niet klantgericht maar organisatiegericht. Dat kan je eenvoudig zichtbaar maken door de tekst in Word te plakken en [...]

209, 2018

Presenteer niet te veel!

Presenteer niet alles, hoe enthousiast je ook bent! Je hoeft niet alles te presenteren! Juist niet! Een gevaar van enthousiasme over je eigen product of dienst, is dat je graag en veel erover wilt vertellen. Ook de personen die heel veel weten van de eigen producten en diensten, hebben de neiging om ook dus heel veel te vertellen. Alsof dat de klant ook maar een beetje interesseert! Het kan natuurlijk wel dat een klant echt alles wil weten. Net zo goed dat je een klant tegenover je kan hebben die helemaal niet zit te wachten op alle informatie. Hoe kom je erachter? Simpel, vraag het de klant. En let op als je je product of dienst presenteert hoe de klant [...]

2608, 2018

Wees als verkoper enthousiast of solliciteer!

Enthousiasme verslaat alles! En waarom? Het is besmettelijk! Als je een enthousiast iemand tegenover je ziet, inspireert en prikkelt jou dat ook. Vergeet niet, wij mensen zijn ‘kuddedieren’. Sinds de oertijd leefden wij in groepen en leerden wij te reageren op signalen uit de groep. Het doorgeven en reageren op signalen van je ‘mededieren’, biedt alle leden van de groep voordelen. Jouw emoties als verkoper beïnvloeden dus gegarandeerd je gesprekspartner! Het is dus zaak om enthousiast te zijn over jouw product en dienst. De klant neemt dit dan van je over. Mocht je twijfelen jouw product/dienst of deze zelfs slecht vinden, dan draag je dat ook over aan de potentiële koper. Die zal je dan ook nog eens bevestigen [...]

1908, 2018

Als de klant opeens weg moet!

Tijdens het verkoopgesprek waarbij ik als coach mee was, waren we op bezoek bij een vriendelijke sociale klant. De kennismaking en opening ging vanzelf. Met slechts enkele vragen begon de klant alles over zijn bedrijf uitgebreid te vertellen en kwam de ook behoefte zonder moeite boven borrelen. Soms zit het mee! Maar helaas, tien voor twaalf meldde dat klant dat hij wel om twaalf uur weg moest, maar dat hij wel graag een offerte ontving. De verkoper beloofde heb deze te sturen en maakte direct een afspraak voor een telefonisch contact over die offerte. Prima. In de nabespreking vond de verkoper het jammer dat de klant niet eerder aangeven had dat hij eerder weg moest. Dan zou hij het [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant