ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Als je doelstelling hebt, hoe maak je dan een plan?
Een plan maken is eigenlijk best makkelijk. Een goed plan bestaat uit vijf stappen. Doel Activiteiten om dat doel te bereiken Planning van de activiteiten Begroting (kosten - opbrengsten) Evaluatie en bijsturing Moeilijker is het niet! Deze opzet geldt voor elk plan. Voor een Persoonlijk Ontwikkel Plan, een Marketingplan, een Verkoopplan of een Businessplan. De vijf hoofdstappen horen erin te staan, hoewel begroting soms wel weggelaten kan worden. Natuurlijk, als je een marketingplan schrijft, is je geleerd om een complete SWOT-analyse, confrontatiematrix, enzovoort toe te voegen, maar realiseer je dat je dat onderzoek alleen maar toevoegt om daarna de juiste activiteiten te bedenken. Prima natuurlijk, zolang je de vijf hoofdstappen niet vergeet! Ik heb veel plannen mogen lezen en [...]
Hebben jouw activiteiten iets met het doel van jouw functie te maken?
Tijdens de kennismaking met een medewerker waar ik tijdelijk de leidinggevende van was, vroeg ik hem wat het doel was van zijn functie. De medewerker wist wel de activiteiten te benoemen, maar niet het doel. Na enig nadenken wist de persoon ook het doel te benoemen. Waar had het ontbreken van kennis van de doelstelling toe geleid? Deze persoon werkte echt keihard! Enthousiast was hij bezig met maar liefst 32 activiteiten. Helaas bleek dat deze activiteiten geen enkele relatie hadden met het doel van zijn functie! De activiteiten waren goedbedoelde hand- en spandiensten voor collega’s die daardoor wat minder hoefden te doen en dat best prettig vonden. Ik vroeg hem om al deze activiteiten netjes te beëindigen (geef mij de [...]
Wat is het doel van jouw functie?
Deze ogenschijnlijke simpele vraag is echt niet zo simpel te beantwoorden! Als ik deze vraag aan iemand stelde, viel erna vaak een lange stilte en zag ik de persoon fronsen. Oeps, even nadenken dus. Het viel me ook op dat mensen makkelijker benoemen wat ze doen dan wat het doel daarvan is. Maar als je afvraagt waarom je een bepaalde activiteit doet binnen je functie, komt het doel boven water. Als het goed is althans! Als dat niet zo is, heb je helemaal een uitdaging. Daarop kom ik in een komende post op terug! De meeste functies kennen meerdere doelstellingen. Handig is dan om het hoofddoel en de subdoelstellingen te benoemen. Klinkt makkelijk, totdat je aan de vertrouwde SMART-theorie denkt. [...]
Eerlijkheid is verkoopregel 1 !
Op mijn vorige post werd gereageerd met maar liefst drie nogal stellige stellingen: Klanten worden van alles wijs gemaakt. Na de aankoop komen de mensen er achter dat ze gewoon zijn bedrogen. Wist je dat 85% van ontevreden klanten veroorzaakt wordt omdat de beloftes van verkopers niet kloppen? Zijn deze stellingen juist? In mijn ogen absoluut niet! Er lopen gelukkig veel slimme, sympathieke en deskundige verkopers rond die zich heel goed realiseren dat een lange klantrelatie veel meer waard is dan een eenmalig order. Bovendien weten ze ook dat negatieve reacties op social media niet erg fijn zijn. Ik leer verkopers ook altijd: wees eerlijk als de klant niets aan je product/dienst heeft, je wint daardoor wellicht dan een ambassadeur [...]
Je mist iets pas als je het niet hebt!
Afgelopen donderdag meldde mijn auto dat er een probleem met de stroomvoorziening was. Ben Citroënfan, maar neem de computermeldingen van mijn auto niet altijd serieus. Nu nam de auto mij dit keer niet in de maling en liet het ene na het andere systeem uitvallen. Het begon met de stuurbekrachtiging en het eindigde vlak bij mij thuis met de verlichting. Dat kleine stukje rijden zonder stuur- en rembekrachtiging, maakte me wel duidelijk hoe heerlijk die twee uitvindingen het autorijden maken. En dat ik niet graag meer zonder zou rijden! Gek want al die tijd ervoor denk je er niet aan. Je mist iets pas, als je het niet hebt. En pas als je het mist of denkt te gaan missen [...]
De vraag om korting is een koopsignaal!
Wanneer zeg je tegen een verkoper dat iets te duur is of boven jouw budget? Wanneer vraag je om korting? Wanneer bied jij een lager bedrag dan de verkoper vraagt? Dat doe je alleen maar als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Je gaat niet omdat je verveelt op bezoek bij een winkel of autodealer om daar uitgebreid te vertellen dat je iets te duur vindt. Zonde van je tijd. Dit doe je echt alleen als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Dus wees blij als een klant afdingt, korting wil of zegt dat de prijs te hoog is. Je weet nu dat de klant jouw product of dienst wil hebben. Ontspan [...]
Goede voornemens!
Goede voornemens! Maarten van Rossem vindt het vieren van oudjaar maar flauwekul en het juist op die dag maken van goede voornemens helemaal onzin. Dat kan toch iedere dag, stelde hij in een interview. Met het tweede ben ik het wel eens! Goede voornemens kan je echt elke dag maken. Als je concludeert dat je iets beter anders had kunnen doen, neem je dan voor dat in de toekomst op die andere manier te blijven doen. Je hoeft niet te wachten tot oudjaar. Maak dat voornemen ook vooral bij acties die je wel bevallen! Zo heb ik vorig jaar de minivakantie ontdekt. Na dat ik ergens in Nederland een zakelijke afspraak had, besteedde ik een paar keer de middag aan [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?