Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2804, 2019

Een goede verkoper tegenkomen is fijn!

Als je in een bedrijf meerdere klantgerichte verkopers tegenkomt kan je ervan uitgaan dat dit bedrijf ook als organisatie goed is! Toen mijn vrouw en ik op jacht waren voor een paar nieuwe stoelen, werden we vriendelijk ontvangen door de verkoper die ons uitnodigde om rustig te kijken en aangaf voor vragen bij hem terecht te kunnen. Toen we een model stoel uitgebreid bekeken, kwam de verkoper melden dat het model zes maanden levertijd had, dan konden we dat meenemen in onze overweging. Fijn, want anders hadden we straks voor dat model gekozen en we hadden geen zin om zo lang te wachten. Uiteindelijk een andere stoel gevonden die ons wat leek, maar we wilden nog eerst de rest [...]

1404, 2019

Waarom zegt een klant geen JA?

Waarom zegt een klant geen JA? Je hebt na een toch prima inventarisatie een geweldige oplossing voor de  klant gepresenteerd. Maar op afsluitvraag zei de klant helaas geen ja. Voordat je het weet heb je weer een langdurig openstaande offerte. Waarom beslist je gesprekspartner niet? - ziet geen probleem of uitdaging. - is er niet overtuigd dat jij de juiste oplossing biedt. - heeft moeite huidige oplossing los te laten. - wil meer informatie. - is niet bevoegd om (alleen) te beslissen. - wil een jouw aanbod vergelijken met dat van een concurrent. - wil alternatieve oplossingen bekijken. - heeft niet voldoende geld. Zorg ervoor dat je deze blokkades hebt opgelost vòòrdat je de afsluitvraag stelt! Na de nee [...]

704, 2019

 Wilt u een lekker kopje koffie?

Het lijkt wel of koffie de laatste jaren belangrijker geworden is. Veel bedrijven maken er een erezaak van om een lekker kopje koffie te presenteren. En terecht! Thuis wil ik niet anders en heb dan ook prachtige machine die geweldige cappuccino maakte. Ja, maakte want de machine ging na heel veel kopjes kapot en moest dus naar de reparateur. Hier beleefde ik een bijzondere koopervaring. Bij binnenkomst zei de receptionist dat ik mijn machine op een bepaalde plek neer moest zetten en vroeg daarna of ik een reparatieverzoek gedaan had. Na mijn nee, kon ik dat alsnog doen op een enorm beeldscherm. Ik hard aan de slag en de receptionist deed niks! Geen aandacht, geen gesprek, geen contact, geen [...]

3103, 2019

Wat leert de Brexit jou als verkoper?

Wat leert de Brexit jou als verkoper? Nogal wat Britten willen niks meer met Europa te maken hebben! Helemaal niks! Op natuurlijk de vele voordelen na. Cherrypicking oftwel dus wel de krenten uit de pap. De voordelen wel en de nadelen niet. Wel ontvangen en niet betalen. Op zich is dat heel menselijk, ik begrijp dat wel. Zou ook graag een pilsje drinken waar je ook van af valt. Of de krant gratis in mijn bus of nog leuker, de Donald Duck! Gratis parkeren, gratis tanken en natuurlijk mijn auto cadeau. Een soort Alice in Wonderland. Helaas bestaan sprookjes niet. Dus schrik er niet van als een potentiële klant uitspreekt dat hij of zij jouw product of dienst wel [...]

2403, 2019

Waarom Gillette blij moet zijn dat ik voor een goedkoper alternatief koos!

 Ja, ik werd verleid door een aanbieding van een set met een houder en maar liefst 20 mesjes voor de prijs van minder dan vier mesjes van Gillette. Ik nam dus keihard afscheid van mijn favoriete scheermesjesmerk en ervoer de fijne lagere prijs aan de kassa. Gelukkig stond daar geen medewerker van Gillette om mij te proberen toch voor het oude merk te laten kiezen. Het fijne voor veel producten en diensten van kwaliteit is dat als je eraan gewend bent, je ook verwend bent en het helemaal niet leuk vindt om met minder uit te voeten te moeten. Dit gold ook voor de mesjes! Wat heb ik die goedkope mesjes  vervloekt. De laatste paar heb ik weggegooid en [...]

1703, 2019

Gebruik jij nog een visitekaartje?

Gebruik jij nog een visitekaartje? Zo ja, dan geef ik je groot gelijk. Natuurlijk zijn er behoorlijk wat mensen die dat niet meer nodig vinden en daarom zelf geen kaartje hebben. Ze wisselen via de mobiel contactgegevens uit. Of linken alleen. Ze zijn dus modern, milieubewust of mogelijk een grote krent. Maar goed, het is hun keuze. Als verkoper maak je als je even logisch nadenkt, een andere keuze, want: een visitekaartje is letterlijk een visitekaartje van jou en je bedrijf. de investering is laag, voor een paar tientjes heb je prachtige visitekaartjes. als jouw gesprekspartner jou een kaartje geeft, is het fijn en gelijkwaardig om er eentje terug te geven. een verhaaltje waarom jij bewust zonder kaartjes werkt, [...]

1003, 2019

Beter te vroeg dan op tijd!

Vind jij te laat komen ook zo irritant? Ikke wel! Als ik door verkeersdrukte te laat dreig te komen, schiet mijn bloeddruk omhoog. Natuurlijk bel je als het je overkomt, zo snel mogelijk jouw afspraak om te melden dat je verlaat bent. Dat voorkomt irritatie bij jouw gesprekspartner en mogelijke stress voor jezelf. Nog beter is het om veel eerder te vertrekken. Je bouwt zo een buffer in voor het geval dat het tegen zit. Met een beetje geluk ben je dan veel te vroeg en heb je opeens tijd over die je uitermate nuttig kan besteden: de voorbereiding van je afspraak nog eens door te nemen. je mail bijwerken actief zijn op LinkedIn een blog schrijven nieuwe ideeën [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant