Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1606, 2019

Als je afdingt, wees aardig!

Als je wilt afdingen, wees aardig! Sommige inkopers denken dat als zij de verkoper niet zo aardig behandelen, deze dan zenuwachtig wordt en dan maar veel korting gaat geven. Onnodig laten wachten, gesprek afkappen, soms zelfs beledigen, grof of bot zijn. Sommige mensen zijn gewoon niet aardig! Zouden ze echt denken dat de verkoper zijn of best gaat doen om voor zo’n type de beste oplossing te bedenken. Of hun manager gaat overtuigen dat deze vervelende klant echt veel korting verdient? Integendeel zelfs. Ikzelf verdubbel mijn prijzen als ik iemand niet zie zitten. Het aardige is als ze dan toch ja zeggen, ik opeens behoorlijk makkelijk met dat negatieve gedrag om kan gaan. Maar voor de klanten die je mag [...]

906, 2019

Verkoopt u ook kussentjes?

Verkoopt u ook kussentjes? De geweldige sketch van Herman Finkers, maakt het op humoristische wijze duidelijk dat een verkooptraining zo zijn grenzen heeft! Als jouw producten of diensten rammelen en je referenties negatief zijn, is het verstandiger om eerst daaraan je aandacht te besteden. Want als jouw product of dienst wel geweldig is, gaat verkopen heel wat eenvoudiger dankzij alle ambassadeurs die je krijgt. Toch gaat het bij sommige verkopers van uitstekende producten nog steeds mis! De verkopers krijgen immers regelmatig van klanten te horen dat ze (te) duur zijn. Dit zijn dus klanten die heel graag willen kopen, maar willen afdingen! Sommige klanten wagen het zelfs de topproducten (of diensten) af te kraken. Dit zijn de onhandige afdingers die [...]

206, 2019

Richt je op het juiste doel!

Richt je op het juiste doel! Omdat wij ontelbare generaties lang ons eten bij elkaar hebben moeten jagen, zijn wij uitermate doelgericht. Dat is nog steeds merkbaar! Je leert bij motorrijles dat je moet kijken waar je naar toe wilt en dat je dan eigenlijk vanzelf goed stuurt. Focus je dus nooit op een tegenligger! Kortom, omdat wij zo doelgericht zijn, is het doel dat je kiest al bepalend voor mislukking of succes. Als jij als verkoper als doel kiest jouw product of dienst te verkopen, dan merkt de klant dat snel. Immers, je vragen gaan vooral daarover of nog erger, je praat onophoudelijk enthousiast over je producten en diensten. In het beste geval zegt de klant: ‘Doe er maar [...]

2605, 2019

Een goede verkoper is lui!

Een goede verkoper is lui! Een medewerker waaraan ik leiding gaf kwam aan het eind van de middag bij me en zei “Ik heb vandaag keihard gewerkt, maar het niet gelukt!” Ik antwoordde dat ik dat echt liever andersom had gezien. Er is niks tegen hard werken, maar slim werken verdient de voorkeur. Neem de tijd om na te denken hoe je met zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk kan bereiken. En zeker als je langdurig hetzelfde werk doet, denk er dan vaker over na. Blijf dan niet op je werkplek zitten, kruip niet achter je PC of laptop, maar neem een vel papier en pen of potlood mee en ga eerst een stuk wandelen en ga dan [...]

1905, 2019

Standaardiseer je gespreksopening!

Standaardiseer je gespreksopening! De opening van een verkoopgesprek is voor een accountmanager altijd spannend! Je bent op andermans terrein en dus ben je ergens te gast en je hebt je dus aan de etiquetteregels te houden. Ken je die? Je moet in de eerste secondes een klik en ook een professionele indruk maken, de regie in handen nemen en de klant geïnteresseerd maken. Tjonge! Je legt daarna in de opening de basis voor een succesvol gesprek door van de klant zes commitments te verkrijgen: doel, inbreng punten, agenda, tijdsduur, vragen mogen stellen en aantekeningen mogen maken. De wereld vergaat niet als je er een paar vergeet zolang dat maar niet het doel van het gesprek is. Eens zijn over [...]

1205, 2019

Training-on-the-shop. Gratis en leerzaam!

Training-on-the-shop. Gratis en leerzaam! Iedere verkoper zou zich er bewust van moeten zijn dat hij of zij ook vaak consument is. En dat iedere keer als je iets gaat kopen, je de kans krijgt om een verkoper in actie te zien en te ervaren wat een klant ervaart. Je leert altijd! Soms hoe het moet en word je zelfs verrast. Door het genomen Initiatief, de oprechte interesse en het meedenken, de creatieve ideeën en het professionele advies. Je ervaart hoe het voelt om door een deskundige verkoper geholpen te worden. Dat leidt er soms toe dat je de verkoper de verkoop ook gewoon gunt. Soms irriteer je je door de Langzaamheid, Leegheid, Luiheid, Laksheid en Lompheid van de persoon [...]

505, 2019

Ongevraagd advies valt meestal verkeerd, maar …

Ongevraagd advies valt meestal fout, maar op de juiste wijze gebracht weer niet! Ik had tijdens een heerlijke week vakantie in Spanje een prachtige plant gezien, die de leuke naam Lampenpoetser draagt. Bij het tuincentrum ging ik op jacht en vond ze daar. Koos er twee en pakte er ook maar twee terracotta potten bij, want thuis waren alle potten al gevuld. Richting kassa werd ik opeens aangesproken door vriendelijke verkoper die op de terracottapotten wees en zei “Zet u die eerst even een tijdje onder water, zodat zij zich volzuigen voordat u de planten erin zet.” Ik knikte braaf en vroeg niet eens waarom. Daarna adviseerde ze verder “Het is het beste om onderin een laagje hydrokorrels te [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant