ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Regel 6 in Verkoop: Toon oprechte INTERESSE en maak het liefst AANTEKENINGEN!
Je toont oprechte interesse door goede passende vragen aan de klant te stellen. Die goede vragen kan jij stellen doordat jij je goed op het gesprek hebt voorbereid. Je toont ook oprechte interesse door goed naar de antwoorden te luisteren. Luisteren dus! Je kijkt de klant ook met regelmaat aan. Oogcontact! Je onderbreekt de klant niet. Je schrijft de antwoorden van de klant op. Aantekeningen maken! Je vraagt door! Je vat belangrijke zaken samen en vraagt wederom door. “Wat vindt u het belangrijkste?”, “Waarom vindt u dat het belangrijkste?”, etc. Het samenvatten is eenvoudiger omdat je aantekeningen gemaakt hebt. Het aardige van aantekeningen maken is dat je automatisch ook je mond houdt. De klant is dan geneigd om uitgebreider [...]
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR!
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR. Een goede verkoper herken je aan de vragen die hij of zij jou enthousiast stelt en aan de oprechte interesse die hij of zij toont in jouw antwoorden. De verkoper stelt open vragen om jou veel te laten vertellen. Bijvoorbeeld: “Welke eisen stel je aan een nieuwe laptop?” De verkoper stelt ook gesloten vragen meestal om snel duidelijkheid te krijgen. Bijvoorbeeld: “Wilt u vandaag de beslissing nemen?” Ook een meerkeuzevraag kan helpen de klant een keuze te laten maken uit de beschikbare opties. Bijvoorbeeld: “Wilt u model A, B of C?” Naast de open, gesloten en meerkeuzevragen, kun je als verkoper nog andere krachtige vraagtechnieken toepassen. Zoals de [...]
Regel 4 in verkoop Wees het eens over het DOEL.
Regel 4 in verkoop Wees het eens over het DOEL van het gesprek. Als twee mensen in een gesprek een ander doel hebben, kan dat lelijk opbreken! Een verkoper die wat wil verkopen, kan heel irritant overkomen bij een klant die ontspannen wil rondneuzen. De verkoper kan dus beter als doel kiezen om de klant een fijne winkelervaring te laten hebben. Een klant die snel even iets wil kopen, zit ook niet te wachten op een uitgebreid professioneel advies van een verkoper. Ook dat bijt. Hoe voorkom je dat? Soms aanvoelen, oftewel je observeert het gedrag van de klant en trekt je conclusie. Het gevaar is wel dat je foutieve aannames doet. Ook niet altijd een ramp, de klant [...]
Regel 3 in verkoop Wees OP TIJD op de afspraak!
Het verkeer in Nederland wordt steeds drukker. Vervelend, maar je zal er mee moeten leren leven. Ikzelf kom als trainer niet graag te laat. Een zaal vol mensen die op een trainer zit te wachten is geen best visitekaartje. Daarom bouw ik een flinke tijdsbuffer in, gewoon een uur of soms meerdere uren eerder vertrekken. Die tijdsbuffer biedt veel voordelen: het voorkomt stress, je rijdt rustiger en dus zuiniger en veiliger en je vindt altijd een parkeerplek. En vaak heb je dus zo maar een uur over om achterstallig werk in te halen. Het grootste voordeel is natuurljk dat je altijd op tijd komt. Als je afspraak uitloopt en ervoor zorgt dat je daardoor op een volgende afspraak te [...]
Regel 2 in verkoop BEREID je VOOR op een gesprek.
Regel 2 in verkoop BEREID je VOOR op een gesprek. De nadelen van voorbereiden zijn er niet veel. Het kost tijd en kan je mogelijk een tunnelvisie opleveren door een reeks aannames. Maar als je je van dat laatste bewust bent en de tijd netjes inplant, overtuigen de voordelen van voorbereiden je vast: Het zet jezelf mentaal op scherp. Je dwingt jezelf doelgericht te zijn. Je stelt de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen. Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee. Je bent voorbereid op komende vragen en bezwaren van deze specifieke klant. Je scoringskansen nemen toe! [...]
Regel 1 in verkoop is Wees EERLIJK!
Regel 1 in verkoop is Wees EERLIJK! Eerlijk laat zich eenvoudig vertalen als “zonder leugens of bedrog.” Liegen is sowieso vrij vermoeiend, je moet goed onthouden wat je allemaal bij elkaar gejokt hebt. Voordat je het weet val je door de mand. Want liegen is goed zichtbaar! Als iemand liegt, verandert zijn of haar gedrag: non-verbaal en verbaal. Een andere toonhoogte, een ander tempo, hoelang het duurt voordat de persoon antwoord geeft. De bloeddruk en hartslag veranderen ook. En geloof het of niet, als je jokt wordt je neus wordt langer net als bij Pinoccio. Lees het artikel maar op Scientias! Al met al kom je niet ontspannen over bij de klant als je al te verfraaide verhalen vertelt. En [...]
Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen!
Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen! Om je bedrijf te promoten zijn de mogelijkheden enorm. Je kan enorm veel geld uitgeven, maar met wat creativiteit kan het ook met weinig of geen geld. En als je die creativiteit niet in voldoende mate bezit, kijk dan goed om je heen. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zeiden we vroeger in de advertentiewereld. Natuurlijk moet je niet letterlijk iemands creatieve werk kopiëren, maar op veel ideeën rust geen auteursrecht of ze zijn niet geregistreerd. Zodoende kun je met iemands idee in een andere regio prima aan de slag. Wil je een idee? Ik zag in Duitsland een eetzaakje met de etalageruit volgehangen met kortingscouponnetjes. Stond erg vrolijk en het [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?