Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

408, 2019

Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip?

Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip? Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging (Leon Festinger). In de verkoop vaak vertaald als “spijt na aankoop”. Je moet er als verkoper voor zorgen dat de klant de juiste verwachtingen heeft van de voordelen of effecten van jouw product of dienst om de kans op “spijt na aankoop” te reduceren. Ook kan je als verkoper na de koop contact houden met de klant en deze blijven bevestigen in zijn of haar keuze. Dit kan via post, e-mail of reclame. Gelukkig werkt een klant hieraan zelf ook mee door zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar [...]

2807, 2019

Afscheid van mijn beertender!

Afscheid van mijn beertender! Ik gebruikte hem niet vaak ontdekte ik, toen ik weer eens een paar vaatjes bier ging halen. De vaatjes zijn al sinds vorig jaar niet meer te koop, vertelde mijn slijter. Heineken is gestopt met de productie! Lekker, dag Beertender! Heb hem naar de milieustraat gebracht en nog een keer geaaid als afscheid. Eerlijk, het is wel goed dat het beertendertijdperk ten einde is. Ik had ontdekt dat mijn buik een beetje op zo’n ding begon te lijken. Had het aantal pilsjes dus al drastisch gereduceerd. Dank voor je medewerking, Heineken! Zo wordt ik niet meer in verleiding gebracht! Toch wel, de Sub is op de markt. De Sub speelt in op de behoefte van “minder [...]

2107, 2019

Aankoopadviseur is een betere benaming!

Aankoopadviseur is een betere benaming dan verkoper! Aankoopadviseur beschrijft het moderne professionele vak van verkoopmedewerker beter dan het woord verkoper zelf doet. Een klant doet de aankoop immers en niet de verkoper. Door dat woord “aankoop” te gebruiken is dus goed zichtbaar dat het klant is die de informatie verzamelt, verwerkt en de aankoopbeslissing neemt. De aankoopadviseur helpt de klant met dit proces door het geven van professioneel advies. En om advies te kunnen geven, heb je als aankoopadviseur wel een hoop informatie nodig. Je wilt weten welke aankoop de klant wil doen. Waarom de klant deze aankoop wil doen. Je wilt weten welke eisen de klant aan de aankoop stelt. Welke verwachtingen de klant heeft van de aankoop. Waarom [...]

1407, 2019

Verkoper is een ouderwets vak!

Verkoper is een ouderwets vak! Het stamt uit de tijd dat verkopers zich alleen bezig hielden met het aanprijzen van producten en niet met het inventariseren van de behoefte van de klant. Dat verkopen was een bijzonder vak. De verkoper hield met luide stem wervende praatjes en probeerde zo hun klanten te overtuigen. Je komt ze nu nog wel tegen op de markt. Sommigen prijzen uitgebreid hun fruit aan, maar echt interessant wordt het als ze een of ander wonderproduct aan slijten zijn. Leuk om naar die praatjes te luisteren. Houd ze in ere; het is een soort ambacht dat met uitsterven bedreigd wordt! Je komt de traditionele verkopers ook nog tegen op vakantie. Ze lokken je hun winkeltje [...]

707, 2019

Jouw gedachten zijn bepalend voor succes!

Dit is belangrijk voor een verkoper om te weten! Als je denkt dat iets niet werkt, werkt het niet en als je gelooft dat het wèl gaat lukken, lukt het dus wel! Op een wonderbaarlijke manier zijn wij in staat met onze gedachten dingen te laten lukken of mislukken. Als je dat niet gelooft hebben jouw gedachten overigens geen enkele invloed! In de verkoop spelen jouw gedachten dus een grote rol. Als je een product of dienst probeert te verkopen waar je niet volledig achter staat, merkt je klant dat. Je komt niet zelfverzekerd over en spreekt wellicht op een twijfelachtige manier. Als je denkt dat de klant het vast niks vindt, lukt het je vast om de klant [...]

3006, 2019

Wek mijn interesse met iets wat MIJ interesseert!

Wek mijn interesse met iets wat MIJ interesseert! Lijkt logisch! Toch proberen veel verkopers mij te interesseren met iets wat HUN interesseert. Ze bellen mij en beginnen een zin met “Ik zou graag een afspraak met u willen …” Dat een verkoper een afspraak met mij wil, snap ik, want hij of zij wil mij wat verkopen. Maar zo’n afspraak kost mij altijd tijd! En die tijd wil ik alleen besteden als het gesprek over iets gaat wat mij interesseert. Dus wek mijn interesse met iets wat mij interesseert. Langs de snelweg bij een meubelboulevard stond een enorm reclamebord met de boodschap “Wij zijn blij met uw komst!” Nu kost zo’n reclamebord veel geld, dus hadden ze beter wat langer [...]

2306, 2019

Structuur van het verkoopgesprek zorgt voor succes!

Structuur van het verkoopgesprek zorgt voor succes. De structuur zorgt ervoor dat je in een logische volgorde de fases van het gesprek voert. De ene fase vormt ook het fundament van de volgende stap. Dus als jij een fase niet correct doorloopt, zal je zien dat de volgende fase begint te wankelen. De vier fases die ik hanteer zijn: Opening, Inventarisatie, Presentatie en Afsluiting. Op zich vrij eenvoudig om te onthouden. Dat de opening de eerste is en de afsluiting de laatste, spreekt voor zich. Maar de inventarisatie en de presentatie wordt wel eens omgedraaid. En dat is vervelend voor de klant omdat die dan ook allerlei zaken gepresenteerd krijgt waar de klant geen enkele interesse in heeft. Denk [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant