Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2909, 2019

Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen!

Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen! Om je bedrijf te promoten zijn de mogelijkheden enorm. Je kan enorm veel geld uitgeven, maar met wat creativiteit kan het ook met weinig of geen geld. En als je die creativiteit niet in voldoende mate bezit, kijk dan goed om je heen. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zeiden we vroeger in de advertentiewereld. Natuurlijk moet je niet letterlijk iemands creatieve werk kopiëren, maar op veel ideeën rust geen auteursrecht of ze zijn niet geregistreerd. Zodoende kun je met iemands idee in een andere regio prima aan de slag. Wil je een idee? Ik zag in Duitsland een eetzaakje met de etalageruit volgehangen met kortingscouponnetjes. Stond erg vrolijk en het [...]

2209, 2019

Een vriendelijke begroeting is een prima begin!

Een vriendelijke begroeting is een prima begin van een gesprek met je klant. En eigenlijk een niet meer dan normale gewoonte. Het viel me op dat in Duitsland een gemiddelde winkelmedewerker of serveerster mij beleefder en vriendelijker begroet bij binnenkomst dan ik in Nederland gewend ben. Nogal wat keren word ik in Nederland in een winkel begroet met een soort Neanderthalergroet (mwhoi) terwijl het Neanderthal toch echt in Duitsland ligt. Hoe kan dat? Bij nader onderzoek blijkt het Neanderthal slechts 164 km van Den Bosch te liggen, dus wellicht verklaart dat het? Nee, niet echt. Mogelijk dat de formelere cultuur in Duitsland de juiste verklaring is. Bovendien lijkt de gemiddelde leeftijd van winkelpersoneel in Duitsland ook hoger te liggen. [...]

1509, 2019

Effectief jagen!

Effectief jagen! Vroeger was het resultaat van jouw jachtactie goed waar te nemen. Je mikte met je speer, pijl en boog of geweer op jouw prooi en gooide of schoot af en jouw prooi viel neer en je maaltje lag klaar. Of je miste en je diner rende weg. Of erger, kwam op jou afrennen. Vervelend, vooral bij beren of leeuwen. Darwin leerde ons dat de kans dat slechte jagers overleven kleiner is, zodat er uiteindelijk alleen maar goede jagers bestaan. Dat zijn wij dus, alleen hoeven we ons eten niet meer bij elkaar te jagen. Nou ja, eigenlijk wel, maar op een andere manier! Klanten werven is op klanten jagen. Niet met speer, boog of geweer maar met [...]

809, 2019

Selectieve perceptie in communicatie.

Selectieve perceptie in communicatie. Iemand selecteert een medium om te lezen, te kijken en te luisteren. Het is dus verstandig om media te kiezen die geselecteerd worden door jouw doelgroep. Soms kun je zelfs binnen het medium nog selecteren om een nog betere aansluiting te krijgen bij je doelgroep. Denk hierbij aan de krant (bepaalde pagina), televisie (bepaald programma) of internetsite (bepaalde pagina). Realiseer je dat jouw doelgroep het medium leest, ernaar kijkt of luistert met een ander doel dan jouw (reclame)uiting te zien. Verwacht dus niet dat ze het rustig gaan lezen, bekijken of luisteren. Ze geven aan jouw uiting in eerste instantie misschien een halve seconde aandacht. Zorg ervoor dat jouw kernboodschap in die tijd overkomt! Is [...]

2508, 2019

Selectieve perceptie is handig!

Selectieve perceptie is handig! Via onze zintuigen staan we in verbinding met de buitenwereld. Onze hersenen verwerken de beelden en geluiden die binnenkomen en dat doen ze op efficiënte wijze. Het is qua hoeveelheid informatie onmogelijk alles precies waar te nemen, dus selecteren we onze waarnemingen. Dit doen wij bewust en onbewust. Bewust maken wij keuzes waar we naar kijken en ons op focussen. Denk aan de zoekwoorden die je intypt in Google of nieuwssites of aan winkels die je bezoekt. Maar ook onbewust selecteren we! Je ziet van jouw favoriete merk auto veel meer auto’s rijden dan iemand die een andere voorkeur heeft. Je merkt dit fenomeen vooral bij merk- of typewisseling. Als verkoper kun je effectief gebruik maken [...]

1808, 2019

Help een klant te beslissen!

Help een klant te beslissen! Een goede verkoper achterhaalt bij een klant welk probleem opgelost moet worden of welke uitdaging moet worden aangegaan. Misschien denk je dat het, als je dat weet, simpel is om de verkoop af te ronden, maar dat hoeft niet zo te zijn. De beslissing om zaken met je te gaan doen of niet, heeft de klant mogelijk al eerder genomen. Bijvoorbeeld toen de klant de website van jouw bedrijf bezocht. Of toen jij belde voor een afspraak. Of toen jij binnenstapte en je voorstelde. De beslissing kan in een fractie van een seconde gemaakt worden en is niet altijd te onderbouwen met logische argumenten! Zelfs als een klant een afweging van de plussen en minnen [...]

1108, 2019

Cognitieve dissonantiereductie!

Cognitieve dissonantiereductie! Een klant is geneigd zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar de voordelen van gemaakte aankopen te kijken. In de vorige tip stelde ik dat het belangrijk is om de klant de voordelen te laten benoemen. Zo stimuleer je dat de klant de kans op cognitieve dissonantie zelf reduceert. Leer er ook van dat je als verkoper nooit eerdere beslissingen van de klant moet aanvallen! Je duwt de klant dan in de verdediging van deze beslissingen en verkleint de kans dat de klant nu anders zal beslissen. Toegeven aan een verkoper dat je een beetje dom bent geweest, doet een klant niet graag. Klanten houden wel van deskundigheid, gedraag je dus zo en help de klant goede [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant