ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Wederkerigheid
De wet van de wederkerigheid is simpel: Geef iemand wat en die persoon is geneigd je iets terug te geven. Door iemand iets te geven voelt de ontvanger zich moreel verplicht iets terug te geven. Dat geldt bij grote zaken, een vriend heeft enkele dagen geleden voor ons de elektriciteit in de tuin aangelegd. Logisch dat we hem graag hielpen met zijn verhuizing. Maar zo werkt het ook met kleine zaken. Begroet iemand maar eens vriendelijk of glimlach naar diegene. Het werkt besmettelijk, je krijgt het terug! Laat een klant dus merken dat je de afspraak serieus genomen hebt door deze goed voor te bereiden. Laat dus ook gerust je voorbereiding zien. De klant neemt jou daarna ook serieus [...]
Commitment en consistentie
Verkopen en Commitment en consistentie Commitment betekent sterke betrokkenheid. De betrokkenheid van de klant heb jezelf in hand. Het begint al bij het maken van de afspraak. Zijn jullie het eens over het doel van de afspraak? Heb je inbreng van eventuele gesprekspunten gevraagd? Heb je gevraagd aan de klant om zich voor te bereiden op het gesprek? Heb je gevraagd of het handig is dat er meer medewerkers bij deze afspraak aanwezig zijn? Met elke vraag vergroot je de betrokkenheid van de klant bij de afspraak. En daarmee dus ook het mogelijke succes. In de opening van het gesprek vraag je nogmaals naar zijn of haar doel, vraag je wederom of hij punten in wil brengen en stem [...]
Wil je als verkoper overtuigend zijn?
Wil je als verkoper overtuigend zijn? Wat is overtuigen eigenlijk? Volgens het woordenboek betekent het ‘met argumenten iemand tot andere visies brengen’. Kennelijk hebben nogal wat verkopers het woordenboek gelezen. Ik hoor ze tijdens het verkoopgesprek zo veel mogelijk argumenten afschieten terwijl ze denken dat er dan vast wel eentje raak is. Nou ja, als je dat maar vaak genoeg doet, zal je best wel eens per ongeluk raakschieten. Maar zo moet het dus niet! Achterhaal eerst eens wat de klant zou kunnen overtuigen. Gebruik daarna de juiste argumenten om alleen dat punt (of die punten) te overtuigen bij je klant. En laat de rest van de schitterende overtuigende argumenten van jouw product of dienst achterwege. Die overtuigen niet meer, maar [...]
Taalfoutjes en hun effect!
Taalfoutjes en hun effect Achter mij in een café hoorde ik een oudere man op een nogal geaffecteerde manier uitgebreid vertellen dat hij zijn abonnement van de krant opgezegd had omdat hij zich iedere morgen zo verschrikkelijk ergerde aan alle taalfouten in de krant! Ik kon het niet laten me ermee te bemoeien en vroeg de man of hij die dagelijkse ergernis eigenlijk niet miste. Dat bleek zeker waar te zijn! Dagelijks weten dat jij het beter weet, is ook fijn. Je ergeren is soms best een lekkere emotie! Geniet dus van elke taalfout die je bij iemand anders ziet. Als je echt een blunder ziet, stuur dan een persoonlijk bericht en plaats het niet openbaar. Zo krijg je [...]
Taalfoutjes!
Taalfoutjes! Iedere week schrijf ik een stukje als post voor LinkedIn. Dit schrijven is een creatief proces. Terwijl ik typ, schieten mijn gedachtes alle kanten op. Hoe creatiever, hoe meer typ- en spellingsfouten ik maak. Soms te lange zinnen. Soms compleet ontspoord. Dat geeft niet, als je na het schrijven het stukje maar een tijdje weglegt en daarna rustig op fouten en taalgebruik nakijkt. De spellingscorrectie van Word helpt natuurlijk geweldig, maar ‘word’ en ‘wordt’ keurde Word goed omdat ik de persoonsvorm ik er niet naast plaatste. Kortom een foutje is zo gemaakt en over je eigen fouten lees je vaak heen. Tijdens een training bij het NGTV (Nederlands Genootschap voor Tolken en Vertalers vertoonde ik een keer een post van [...]
Regel 15 in Verkoop: Houd CONTACT!
HOUD CONTACT met je klanten. Meermalen per jaar. Gebrek aan aandacht is de hoofdreden dat klanten weglopen. Toen ik een keertje een onderzoek voor een bedrijf deed naar “klanten”, “ex-klanten” en “niet-klanten” bleek dat het gros van de “ex-klanten” zichzelf nog steeds als klant beschouwde. Wow, en dat terwijl ze al enkele jaren niets gekocht hadden. Toch zagen ze het bedrijf als hun leverancier als zij het product nodig zouden hebben. Hieruit kan je leren dat het interessant is om contact te blijven houden met je klanten waarvoor je al lange tijd geen opdrachten uitvoert of producten levert. Dit contact houden kan op allerlei manieren. Persoonlijk, bellen, even langs gaan. Zorg ervoor dat de klant je oprechte interesse in zijn [...]
Regel 14 in Verkoop: Vraag aan je tevreden klanten of zij een REFERENTIE willen geven.
Vraag aan je tevreden klanten of zij een REFERENTIE willen geven. Deze referenties zijn hoe dan ook geloofwaardiger voor nieuwe klanten. Voor een bedrijf is een referentie een soort toekomstgarantie. Dat je als bedrijf aangeeft dat je diensten of producten goed zijn, maakt weinig indruk. Als een ander bedrijf aangeeft dat dat zo is, dan maakt dat wel indruk. Vandaar dat referenties van levensbelang zijn. Ze zorgen voor de toekomst van morgen. Een keertje aangeven dat je producten of diensten ongeschikt zijn voor het ontdekte probleem of voor de ontdekte uitdaging, maakt wel indruk! Ik zeg wel eens in een verkoopgesprek dat het hoofddoel van mij een schitterende referentie is. Om die te krijgen moet de klant natuurlijk eerst even [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?