ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Waarom wandelen in het bos zo ontspant!
Waarom wandelen in het bos zo ontspant! Wandelen is erg gezond! Het biedt veel gezondheidsvoordelen en vrijwel geen risico op blessures. Als je dan ook nog in een bos wandelt merk je snel dat de lucht daar veel schoner is. Bladeren filteren zwevende deeltjes uit de lucht! Dank voor de kennis, boswachter Peter Wohlleben! De bomen geven overdag zuurstof af en ook alleen al de geur van een bos werkt ontspannend en bloeddrukverlagend. Uit onderzoek is bekend dat de kleuren blauw en groen zorgen dat je sneller ontspant. Dit effect werd ook waargenomen bij een test met renpaarden! Kleur beïnvloedt ons meer dan je denkt! De stilte van het bos of het zachte getjilp van vogeltjes dragen ook al bij [...]
Ben je al gewend aan Corona?
Hoe is het met je? Ben je al gewend aan dit Coronatijdperk? Maak een Coronaplan en -planning! Beschrijf hoe je de tijd anders in gaat vullen. Hier al de eerste 5 tips! Tip 1: Probeer vooral ook een beetje te genieten van deze opgelegde pauze. Besteed wat meer tijd aan wandelen, fietsen, joggen! Heerlijk. Ik heb zelf ook al de hele tuin zomerklaar gemaakt. Geeft ook een opgeruimd gevoel. Tip 2: Houd contact met je bestaande klanten! Informeer alleen hoe het met hun gaat en probeer hen vooral niets te verkopen! Tip 3: Probeer eens iets nieuws in je benadering van nieuwe klanten. Kijk eens opnieuw naar je proces! Wat kan anders, wat kan beter. Kom je er niet uit? [...]
Eenheid
Overtuigen: Eenheid. Eenheid is het zevende overtuigingsprincipe van Cialdine. Dit is pas in 2016 toegevoegd aan de zes andere principes die hij in 1984 beschreef. Eigenlijk raar dat dit principe later pas toegevoegd is omdat deze instinctieve behoefte ‘ergens bij te willen horen’ al ontstaan is in de prehistorie toen we in kleine groepen leefden. Eigenlijk leven we nog steeds in kleine groepen. We vinden ons zelf graag mondiaal maar zelfs in deze tijd bestaat de groep waarin we onze tijd grotendeels doorbrengen nog steeds uit mensen die op ons lijken. Er is een verband met het principe ‘sympathie’, ook dat komt voor uit het effect van bij een groep willen horen. We vinden mensen sympathiek die ons aandacht en respect [...]
Schaarste
Overtuigen: Schaarste Schaarste beïnvloedt ons sterk. Dat komt door deze vier oorzaken: We weten dat dingen die beperkt verkrijgbaar zijn, vaak beter of leuker zijn. Als je als laatste in de rij van een koud buffet staat, zijn alle gevulde eitjes vaak op! Het werkt zelfs zo dat we onbewust dus zaken die beperkt zijn, een hogere waarde geven. Stel dat je diamanten onbeperkt op het strand zou kunnen vinden, dan zouden ze nauwelijks iets waard zijn. Je zou ze mogelijk per kubieke meter als slijpmiddel kopen. We weten dat omdat als die schaarse artikelen het eerste weg zijn, wij dan minder keuze hebben. We hebben een hekel aan iets dat of iemand die onze keuzevrijheid beperkt. Dus kiezen [...]
Autoriteit
Autoriteit is zeer overtuigend in de verkoop. Wat is autoriteit eigenlijk? Volgens het woordenboek is het (o.a.) iemand met gezag op een bepaald terrein. Gezag is ‘de macht en het recht om mensen te bevelen’. Probeer als verkoper maar eens bevelen te geven! Pikken je klanten het? Als je er even over nadenkt vaak wel. Mits ze voldoende vertrouwen in jouw aanwijzingen en adviezen hebben. Overigens is het raadzaam om het ‘bevelen’ op een vriendelijke manier te doen. Maar realiseer je dat juist jouw kennis en deskundigheid de klant het sterkst overtuigen. Als de klant dan ook nog eens het gevoel krijgt dat jouw aanwijzingen in zijn of haar eigen belang zijn, kan het niet beter. Uniforme kleding kan helpen [...]
Sociale bewijskracht
Overtuigen: Sociale bewijskracht Geen verkoopverhaal is zo overtuigend dan dat van mijn familieleden, buren en vrienden. Als die mij uit persoonlijke ervaring vertellen hoe goed of fijn zij geholpen zijn door een bedrijf, dan sla ik dat op als erg betrouwbare informatie. Zo vormen er zich tientallen lijstjes in mijn hoofd met voorkeursbedrijven en merken. Zo’n lijstje noemen we in de marketing‘evoked set’. Als ik iets ga kopen, dan kies ik vaak automatisch uit de producten, merken en bedrijven uit dat lijstje. Realiseer je dat er ook zwarte lijstjes in je hoofd zitten met producten en merken die en bedrijven waar je zeker niet gaat kopen! Deze noemen we de ‘rejected set’. Vaak ga ik voordat ik overga tot [...]
Sympathie
Overtuigen: Sympathie Mensen kopen eerder van sympathieke verkopers. Hoe zorg je ervoor dat je sympathiek overkomt? Zie er verzorgd uit! Je toont daarmee respect en verhoogt jouw aantrekkelijkheid! Glimlach en wees enthousiast. Emoties zijn besmettelijk! Handen uit je zakken en niet je armen over elkaar! Laat je gesprekspartner over zichzelf vertellen. Dat vinden mensen fijn! Stel veel vragen in een gesprek en vraag door op de antwoorden. Dan voelen mensen zich serieus genomen! Vermijd stellingen en meningen van jezelf! Toon je gevoel voor humor vooral door te lachen om de grapjes van de klant. Mensen houden van mensen met gevoel voor humor, die communiceren immers makkelijker. Maar pas op door niet steeds zelf grappig te willen zijn. Zou jij [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?