Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2302, 2020

Sympathie

Overtuigen: Sympathie Mensen kopen eerder van sympathieke verkopers. Hoe zorg je ervoor dat je sympathiek overkomt? Zie er verzorgd uit! Je toont daarmee respect en verhoogt jouw aantrekkelijkheid! Glimlach en wees enthousiast. Emoties zijn besmettelijk! Handen uit je zakken en niet je armen over elkaar! Laat je gesprekspartner over zichzelf vertellen. Dat vinden mensen fijn! Stel veel vragen in een gesprek en vraag door op de antwoorden. Dan voelen mensen zich serieus genomen! Vermijd stellingen en meningen van jezelf! Toon je gevoel voor humor vooral door te lachen om de grapjes van de klant. Mensen houden van mensen met gevoel voor humor, die communiceren immers makkelijker. Maar pas op door niet steeds zelf grappig te willen zijn. Zou jij [...]

1602, 2020

Wederkerigheid

De wet van de wederkerigheid is simpel: Geef iemand wat en die persoon is geneigd je iets terug te geven. Door iemand iets te geven voelt de ontvanger zich moreel verplicht iets terug te geven. Dat geldt bij grote zaken, een vriend heeft enkele dagen geleden voor ons de elektriciteit in de tuin aangelegd. Logisch dat we hem graag hielpen met zijn verhuizing. Maar zo werkt het ook met kleine zaken. Begroet iemand maar eens vriendelijk of glimlach naar diegene. Het werkt besmettelijk, je krijgt het terug! Laat een klant dus merken dat je de afspraak serieus genomen hebt door deze goed voor te bereiden. Laat dus ook gerust je voorbereiding zien. De klant neemt jou daarna ook serieus [...]

902, 2020

Commitment en consistentie

Verkopen en Commitment en consistentie Commitment betekent sterke betrokkenheid. De betrokkenheid van de klant heb jezelf in hand. Het begint al bij het maken van de afspraak. Zijn jullie het eens over het doel van de afspraak? Heb je inbreng van eventuele gesprekspunten gevraagd? Heb je gevraagd aan de klant om zich voor te bereiden op het gesprek? Heb je gevraagd of het handig is dat er meer medewerkers bij deze afspraak aanwezig zijn? Met elke vraag vergroot je de betrokkenheid van de klant bij de afspraak. En daarmee dus ook het mogelijke succes. In de opening van het gesprek vraag je nogmaals naar zijn of haar doel, vraag je wederom of hij punten in wil brengen en stem [...]

202, 2020

Wil je als verkoper overtuigend zijn?

Wil je als verkoper overtuigend zijn? Wat is overtuigen eigenlijk? Volgens het woordenboek betekent het ‘met argumenten iemand tot andere visies brengen’. Kennelijk hebben nogal wat verkopers het woordenboek gelezen. Ik hoor ze tijdens het verkoopgesprek zo veel mogelijk argumenten afschieten terwijl ze denken dat er dan vast wel eentje raak is. Nou ja, als je dat maar vaak genoeg doet, zal je best wel eens per ongeluk raakschieten. Maar zo moet het dus niet! Achterhaal eerst eens wat de klant zou kunnen overtuigen. Gebruik daarna de juiste argumenten om alleen dat punt (of die punten) te overtuigen bij je klant. En laat de rest van de schitterende overtuigende argumenten van jouw product of dienst achterwege. Die overtuigen niet meer, maar [...]

2601, 2020

Taalfoutjes en hun effect!

Taalfoutjes en hun effect Achter mij in een café hoorde ik een oudere man op een nogal geaffecteerde manier uitgebreid vertellen dat hij zijn abonnement van de krant opgezegd had omdat hij zich iedere morgen zo verschrikkelijk ergerde aan alle taalfouten in de krant! Ik kon het niet laten me ermee te bemoeien en vroeg de man of hij die dagelijkse ergernis eigenlijk niet miste. Dat bleek zeker waar te zijn! Dagelijks weten dat jij het beter weet, is ook fijn. Je ergeren is soms best een lekkere emotie! Geniet dus van elke taalfout die je bij iemand anders ziet. Als je echt een blunder ziet, stuur dan een persoonlijk bericht en plaats het niet openbaar. Zo krijg je [...]

1901, 2020

Taalfoutjes!

Taalfoutjes!

Iedere week schrijf ik een stukje als post voor LinkedIn. Dit schrijven is een creatief proces. Terwijl ik typ, schieten mijn gedachtes alle kanten op. Hoe creatiever, hoe meer typ- en spellingsfouten ik maak. Soms te lange zinnen. Soms compleet ontspoord. Dat geeft niet, als je na het schrijven het stukje maar een tijdje weglegt en daarna rustig op fouten en taalgebruik nakijkt. De spellingscorrectie van Word helpt natuurlijk geweldig, maar ‘word’ en ‘wordt’ keurde Word goed omdat ik de persoonsvorm ik er niet naast plaatste. Kortom een foutje is zo gemaakt en over je eigen fouten lees je vaak heen. Tijdens een training bij het NGTV (Nederlands Genootschap voor Tolken en Vertalers vertoonde ik een keer een post van [...]

1201, 2020

Regel 15 in Verkoop: Houd CONTACT!

HOUD CONTACT met je klanten. Meermalen per jaar. Gebrek aan aandacht is de hoofdreden dat klanten weglopen. Toen ik een keertje een onderzoek voor een bedrijf deed naar “klanten”, “ex-klanten” en “niet-klanten” bleek dat het gros van de “ex-klanten” zichzelf nog steeds als klant beschouwde. Wow, en dat terwijl ze al enkele jaren niets gekocht hadden. Toch zagen ze het bedrijf als hun leverancier als zij het product nodig zouden hebben. Hieruit kan je leren dat het interessant is om contact te blijven houden met je klanten waarvoor je al lange tijd geen opdrachten uitvoert of producten levert. Dit contact houden kan op allerlei manieren. Persoonlijk, bellen, even langs gaan. Zorg ervoor dat de klant je oprechte interesse in zijn [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant