ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Corona biedt ook kansen!
Toen mijn vrouw en ik op een terrasje voor het station in Den Bosch zaten, bracht de serveerster de gevraagde bestelling. En ook een klein formuliertje dat wij vanwege corona moesten invullen, zodat zij ons konden informeren bij een constatering van besmetting. Ze voegde eraan toe dat het verplicht was maar dat ze er wel volledig achter stond. Ze wond zich terecht nogal op van een horecabedrijf die haar gemaild na haar bezoek. “Die maken misbruik van de situatie! Schandalig”, vond zij! En ja, onethisch en zelfs strafbaar! Toch ligt er wel een kans! Maak er een leuk formuliertje van en bied mij de mogelijkheid een vinkje in een vakje te zetten waarmee ik toestemming geef mij aanbiedingen te [...]
Wees aardig en respectvol voor elke klant!
Deze tip werkt goed voor je omzet op lange termijn, maar ook vooral voor je zelfrespect! Sommige verkopers zijn zo arrogant en denken dat zij in staat zijn een klant echt van tevoren in te schatten. Dom, dom, dom! We genieten dan ook van het verhaal van de verkoper die een eenvoudige geklede man niet serieus nam terwijl deze man miljonair bleek te zijn en dus ergens anders kocht en daarmee de domme verkoper zijn provisie misliep. Dit verhaal lijkt op de sprookjes van vroeger waarin het goede wordt beloond en het slechte bestraft wordt. Heerlijk rechtvaardig! 2,7% van de huishoudens is miljonair, dus de kans dat je met een normaal of heel arm iemand te maken krijgt is [...]
Groundhog Day is leerzaam!
In deze komisch film speelt Bill Murray de rol van Phil Conners, een cynische weerman die voor de zoveelste keer verslag moet doen van ’t jaarlijkse Groundhog Day Festival. Maar dan blijkt dat hij telkens dezelfde dag beleeft, waarin van ’s ochtends tot ’s avonds steeds hetzelfde gebeurt. Dat biedt hem wel de mogelijkheid steeds iets anders te proberen en uiteindelijk te ontdekken hoe hij Rita Hanson (Andie MacDowell) aan de haak moet slaan. Als verkoper zit je feitelijk ook in zo’n rol. Steeds een afspraak maken met een klant, deze voorbereiden, het gesprek voeren en succesvol zijn of juist niet. Als het niet lukt, helaas Pindakaas! Maar het geeft niet, want je krijgt net als Phill weer een [...]
Afwijzingsangst bij Afsluiten!
Angst is zinvol! Het voorkomt gevaren! Hoogtevrees is prima; als je valt doe je je pijn of erger. Angst voor een beer in de natuur? Logisch, dat beest kan hartstikke hard bijten! Niet fijn! Maar bekijk het wel realistisch! In Nederland is de kans dat je een beer tegenkomt nihil. Pas wel op in de Alpen of Pyreneeën. Neem een bel mee! 80% van de verkopers sluiten niet af! Vaak vanwege afwijzingsangst! Ook een zinvolle angst, want afgewezen worden is niet fijn. Deze is ontstaan in de oertijd toen wij nog in groepen leefden. Afgewezen worden stond gelijk aan levensgevaar; ik word uitgestoten en alleen kan ik niet overleven. De oertijd is echt voorbij! Hoe moet met de afwijzingsangst [...]
Complimenten betoveren!
Goed gedaan! Geweldig! Knap! Je hebt het uitstekend volbracht. Dat nieuwe pak staat je goed! Zo’n compliment is toch heerlijk om te krijgen? Bedank de persoon dus die jou een compliment geeft dus en probeer het compliment voor al niet te relativeren. (Bijvoorbeeld niet “Dat had iedereen toch gekund!”) Geef zelf ook vaker complimenten. Ze kosten niets en kunnen mensen positief betoveren! Geslaagde verbouwing van uw pand! Leuk idee! Slim bedacht! Natuurlijk geef je alleen gemeende complimenten. Wil je eens het betoverend effect van een persoonlijk compliment zien? Bij een op straat uitgevoerd experiment liet een team een foto nemen van iemand terwijl die ook gefilmd werd. Tegen die persoon werd gezegd dat ze foto’s van iets moois moesten [...]
Regel 9 in Verkoop: Beloof MINDER, geef MEER!
BELOOF MINDER dan je kan geven. GEEF later MEER dan je beloofd hebt. Dan behoud je de klant ook. De Formule van Tevredenheid luidt als volgt: Tevredenheid is het verschil tussen de verwachtingen die iemand heeft en hetgeen iemand krijgt. Dus verwacht je meer dan je krijgt, dan ben je ontevreden. Krijg je meer dan je verwacht, dan ben je tevreden. Je kan dus klanten makkelijk tevredenstellen door ze veel meer te geven dan dat je beloofd hebt. Het nadeel daarvan is dat je dan dus veel moet geven. Kost veel geld of veel moeite! Handiger is het om niet veel te beloven. Dat kost immers minder geld of moeite. Sommige verkopers beginnen bij het afsluiten van een deal [...]
Schaarste
Overtuigen: Schaarste Schaarste beïnvloedt ons sterk. Dat komt door deze vier oorzaken: We weten dat dingen die beperkt verkrijgbaar zijn, vaak beter of leuker zijn. Als je als laatste in de rij van een koud buffet staat, zijn alle gevulde eitjes vaak op! Het werkt zelfs zo dat we onbewust dus zaken die beperkt zijn, een hogere waarde geven. Stel dat je diamanten onbeperkt op het strand zou kunnen vinden, dan zouden ze nauwelijks iets waard zijn. Je zou ze mogelijk per kubieke meter als slijpmiddel kopen. We weten dat omdat als die schaarse artikelen het eerste weg zijn, wij dan minder keuze hebben. We hebben een hekel aan iets dat of iemand die onze keuzevrijheid beperkt. Dus kiezen we [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?