Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

301, 2021

Spreken is zilver, Zwijgen is goud!

Spreken is zilver, Zwijgen is goud! In 6 woorden de kern van verkoop uitgelegd. De beste verkopers zijn niet goedgebekte praatjesmakers maar juist een goed luisterend betrokken persoon. Hoe luister je goed: Kaken Op Elkaar (KOE) Oogcontact Open houding Aantekeningen maken Knikken Hummen Doorvragen (LSD) En waarom is zwijgen goud: Je hoort alleen kansen als je luistert! De klant vindt de aandacht die je hem geeft fijn. Je zegt geen domme dingen die jouw kansen verkleinen. Je komt rustig over en dat zorgt voor rust bij de klant. Je komt zelfverzekerd over en dat overtuigt de klant. Je geeft de klant ruimte om na te denken. Je geeft jezelf de ruimte om na te denken. Je onderbreekt en irriteert de [...]

2712, 2020

Het nieuwe jaar 2021, een nieuwe uitdaging!

Het nieuwe jaar 2021, een nieuwe uitdaging! 2020 zal lang in ons geheugen blijven hangen. Het overviel ons in maart en april, de meer ontspannen periode daarna en nu de feestdagen met veel beperkingen. Hoe is het jou deze feestdagen? Geen geld voor vakantie, maar wel tijd. Of wel geld en geen tijd. Of wel geld en tijd, maar je kan nergens op vakantie? Ja, feestelijk is anders! Toch zullen we het er mee moeten doen. Met directe familie of beste vrienden Kerst en oudjaar vieren. Wel intiem en hopelijk gezellig. Heb zelf een geweldige Kerst gevierd met mijn vrouw en drie dochters! Het voordeel dat je niet weg kan is dat je wel de tijd hebt om na [...]

2012, 2020

Nu even niet verkopen, maar let wel op de signalen!

Twee keer per jaar is er een natuurlijke pauze: de zomervakantie en de feestdagenperiode. Je merkt dat klanten in deze periode anders in het gesprek zitten. Een gesprek vinden ze leuk, maar niet te zakelijk en zeker niet aandringen. Hierop bestaan afhankelijk van de branche natuurlijk ook grote verschillen. Maar heb je contact met je klant en je merkt dat deze een fijn gesprek wel op prijs stelt, maar niet nu nieuwe voorstellen zit te wachten, accepteer dat dan. Voer een fijn open gesprek waarbij de klant best een beetje de leiding mag nemen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je blijft opletten of je interesse- of koopsignalen hoort. De klant kan immers zo maar wisselen van rol. En [...]

1312, 2020

Motiveer jezelf!

Praten in jezelf werd vroeger gezien als een teken van beginnende waanzinnigheid. Tegenwoordig weten we wel beter. Bijna iedereen doet zelfpraat! Van korte aanwijzing voor jezelf tot een complete gesprekken. Je begon er al mee als kind!Als volwassenen hebben we het een beetje afgeleerd. We vinden het gênant als iemand ons erop betrapt dat we een gesprek met onszelf voeren. Aan de andere kant vinden we het wel normaal dat sporters zichzelf aanmoedigen.Wat denk jij? Hebben aanmoedigingen invloed op je?Denk je ook dat het zinvol is om jezelf aan te moedigen?Realiseer je dat door iets regelmatig uit te spreken je het zelf ook steeds hoort en dat dat een effect heeft. Kan zowel positief als negatief!Dus: geef jezelf complimenten, motiveer [...]

612, 2020

Elk nadeel heb se voordeel!

Elk voordeel heb se nadeel! Een mooi voorbeeldje is de spreuk zelf. Het nadeel van plat Amsterdams dat Johan nu eenmaal sprak, zorgde voor het voordeel dat deze spreuk onlosmakelijk van hem is, al heeft mogelijk iemand anders deze bedacht. De zienswijze over voor- en nadelen is perfect. Of iets een voordeel of een nadeel is, is afhankelijk vanuit welk perspectief gekeken wordt. Onkruid is een vloek voor de graskweker, maar een verademing voor de biodiversiteit. Heb je wel eens gekeken hoe mooi geel een paardenbloem is? Ook jouw zogenaamde zwaktes kunnen wel eens hele grote sterktes zijn, mits je wel in de juiste omstandigheden zit. Mocht je dus in je huidige baan het gevoel hebben dat je steeds [...]

2911, 2020

Laat de klant zelf beslissen!

Denk maar aan dat kindje dat zeurde om een ijsje bij mama. Omdat het vlak voor het eten was kreeg het kindje geen ijs. Het leven is hard! Een man die het gesprek gehoord had, zei vrolijk tegen het kind “Ik heb er vandaag al drie op, het is heerlijk om volwassen te zijn!” En zo is! Als kind wilde je al je eigen beslissingen nemen, dus nu als volwassene helemaal. Mensen zijn niet tegen verandering, ze hebben er een hekel aan om ertoe gedwongen te worden! Zorg er dus voor dat de klant alle informatie heeft om de beslissing enthousiast te kunnen nemen. Zelf! Zonder dwang! Je mag de klant natuurlijk wel helpen door te vragen “Zullen we het [...]

2211, 2020

Het Dunning-Kruger-effect bij verkoop

Het Dunning-Kruger-effect treedt op bij incompetente mensen die door hun incompetentie het vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Incompetente mensen overschatten regelmatig hun eigen kunnen en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Dit terwijl competente mensen juist wel veel twijfelen aan hun keuzes. Of zoals Bertrand Russel zei "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn". Denk niet dat het van de laatste tijd is, want Bertrand deed deze uitspraak in 1933! Als verkoper of adviseur kan je hiermee te maken krijgen bij contact met een klant die weinig weet van het product dat hij of zij wil gaan kopen, maar wel [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant