Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

3005, 2021

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een model om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen. Met name die laatste optie maakt het een handig hulpmiddel voor professionele BtB-verkopers die zich werkelijk in hun klanten willen verdiepen! Het model is bedacht door de Zwitserse managementgoeroe Alexander Osterwalder en is lekker compact! In een middagje brainstormen vul je enthousiast het model en creëer je zomaar een nieuw bedrijfsmodel. Wow! Het model is praktisch en stimuleert creativiteit en discussie. Heerlijk om te doen! Als BtB-verkoper kan je redelijk snel het businessmodel beschrijven van een bedrijf waaraan jij iets wilt verkopen. Door het vullen van de 9 bouwstenen krijg je dieper inzicht in hoe dat bedrijf functioneert. Dat [...]

2305, 2021

De BCG-Matrix

Deze matrix is bedacht door de slimme jongens van de Boston Consulting Group! Het model gebruiken marketeers als gereedschap om de productportfolio van het bedrijf te analyseren. Het begrip Cashcow kent bijna iedereen. De cashcow is een product in een volwassen markt dat relatief het grootste marktaandeel heeft. Een relatief marktaandeel bereken je door jouw marktaandeel te delen door dat van jouw grootse concurrent. Een cashcow levert veel geld op en je kan dus flink oogsten. Met het geld van je cashcow kun je investeren in nieuwe Questionmarks. Deze kunnen doorgroeien tot Stars en die weer tot nieuwe Cashcows. Dat is strategisch dus handig om te doen. Zo zorg je ervoor dat je ook in de toekomst geld kan [...]

1605, 2021

Het model van Ansoff

Dit model is bedacht door Igor Ansoff en al in 1957. Het gegeven dat zijn model nog steeds gedoceerd wordt zegt toch wel wat over de kracht ervan. Het model geeft de vier groeistrategieën waaruit een bedrijf kan kiezen die gebaseerd zijn op keuzes van bestaande of nieuwe markten en bestaande of nieuwe producten/diensten. De vier strategieën zijn: Marktpenetratie. Dezelfde markt met dezelfde producten intensiever bewerken. Keuze om te verdiepen (klanten bewegen meer te verkopen) of te verbreden (nieuwe klanten uit het bestaande marktsegment binnen halen). Deze strategie is het veiligst! Productontwikkeling. Nieuwe producten ontwikkelen voor jouw marktsegment. Je kan makkelijk de nieuwe producten testen bij bestaande klanten. Ook veilig en op lange termijn altijd aan te raden. Marktontwikkeling. [...]

905, 2021

De PICNIC-formule

Hoe verander je gedrag?Iemand verandert haar of zijn gedrag niet, tenzij er een incident plaats vindt. Een incident is ‘iets’ dat iemand beïnvloedt en dat die persoon herkent als gevolg van haar of zijn gedrag.Een incident kent drie variabelen. Het kan iets positief zijn (beloning) of negatief (straf). Het kan direct of indirect zijn. En het kan zeker of onzeker zijn.Uit onderzoek blijkt dat een positief of negatief incident beide werkt, maar alleen als het direct en zeker is! Makkelijk te onthouden met Engelse PICNIC-ezelsbruggetje (Positive Immediate Certain en Negative Immediate Certain). Als het incident onzeker of indirect is werkt het niet of minder sterk.Dit verklaart waarom mensen roken. De beloning is immers direct en zeker en reuze lekker in [...]

205, 2021

De theorie SMART

De theorie SMART? Hoe bedenk je het? Je verzamelt heel veel plannen en de bijbehorende resultaten en sorteert ze daarna in een groep “doelstellingen behaald” en in een groep “doelstellingen niet behaald”. Daarna analyseer je de verschillen in doelstellingen en je constateert vijf verschillen. Bij de geslaagde plannen hadden de doelstellingen vijf belangrijke overeenkomsten die de mislukte doelstellingen ontbeerden. Ze waren Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Als je dus wilt dat jouw doelstelling een grote kans van slagen heeft, dan check je jouw doelstelling met het controlelijstje SMART. Is jouw doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden? Zo niet, pas je doel aan. Zo wel, bedenk de stappen die je moet zetten om jouw doel te behalen en maak [...]

2504, 2021

Hoe theorie ontstond

Heel lang geleden stootte een oermannetje zijn grote teen tegen een steen en vloekte hartgrondig “Wodan, Donar!” In die tijd vloekten ze zo! Verbaasd keek hij naar de steen, liep terug en liep daarna bewust weer tegen de steen! En wat denk je? Het deed weer pijn! Dit herhaalde hij een paar keer en fronste zijn wenkbrouwen. Het zal wel elke keer zo zijn, dacht hij.Toen deed hij wat bijzonders! Hij pakte een steen en tekende op een rots een voet met een grote teen en ernaast een steen. En daar wat bliksems om heen om aan te geven dat het geen goede combinatie was.Hij nodigde toen het hele kamp uit. Alle mannen en vrouwen kwamen om zijn rots staan. [...]

1804, 2021

De wijsheid in pacht!

Volgens het woordenboek betekent deze uitdrukking dat je of “erg verstandig bent of althans doet alsof”. Hum, een heel klein beetje van beide ben ik. Klein beetje verstandig en soms doe ik net alsof Toch bedoel ik met “wijsheid in pacht.” iets anders, namelijk je ‘leent’ de wijsheid en ‘betaalt’ ervoor. Een soort pacht dus. Dat betalen deed je voor jouw opleiding, voor cursussen, voor boeken. Soms met geld en soms alleen met jouw tijd. Meestal zijn het prima investeringen omdat je er ‘wijsheid’ voor terug krijgt die je je hele leven kan gebruiken! Je maakt gebruik van ontvangen theorie om plannen en activiteiten in de toekomst te verbeteren. Theorie is niets anders dan het diepe denkwerk van hele verstandige [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant