ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Verkoop of marketing? Wie is het belangrijkste?
Toen ik verkoper was, vond ik die jongens van de marketing best eigenwijs en toen ik op de marketing werkte had ik vaak met eigenwijze verkopers te maken. Moraal van het verhaal; ik was net zo eigenwijs als de rest. En dat zowel de verkopers als marketeers dus best eigenwijs mensen zijn, biedt heel veel voordelen! Een goede marketeer bemoeit zich met de verkoop en luistert er ook naar. Gaat mee naar klanten en bouwt een vertrouwensband op met de verkopers. Zo ontvangt de marketeer belangrijke informatie en ontdekt kansen.Een goede verkoper bemoeit zich met de marketing. Ziet zichzelf als oren en ogen in de markt en speelt belangrijke signalen door. Bovendien kan een marketeer belangrijke ondersteuning bieden met b.v. presentatiematerialen, [...]
AIDA-formule
Aida is zowel een opera van Verdi, die gaat over Aida, slavin van prinses Amneris, terwijl ze eigenlijk een dochter is van Amonasro, de koning van Ethiopië. Klinkt spannend, of niet soms? En AIDA staat ook voor het ezelsbruggetje van een handig communicatiemodel Attention, soms ook wel Awarenes Interest Desire Action Je trekt eerst de Aandacht van jouw doelgroep, wekt daarna de Interesse, wekt dan de wens (Desire) om het te verkrijgen op en als laatste zorg je dat jouw doelgroep Actie onderneemt. Dit model kan je gebruiken bij het maken van een advertentie, een commerciële of sollicitatiebrief, een landingspagina van je website, een post op LinkedIn, een presentatie of een offerte. Het geeft de stappen weer die jouw uiting een [...]
Marketingmix
De marketingmix is zo makkelijk te onthouden door de P’s. Prijs, Product, Plaats en Promotie. Soms ook nog de P van Personeel erbij. En hoe heet de marketingmix van een winkel? Juist, de winkelformule. Dan komen er de P van Prestatie, Presentatie en Physieke distributie. Ja, fysiek is expres fout geschreven om er een P van te maken. Zo onthoud je het makkelijker. Deze P’s worden ook wel eens de Marketing Tools genoemd, omdat het de knoppen zijn waaraan de marketeer kan draaien om een unieke mix te maken. Heb jij je eigen marketingmix uitgeschreven? Terwijl ik die zin typte realiseerde ik me dat ik dat in ieder geval zelf niet gedaan heb. Ik heb ze wel een beetje in mijn hoofd, maar [...]
SWOT-analyse
De SWOT-analyse is een compacte opsomming van de kansen en bedreigingen waar een organisatie mee van doen heeft en de sterktes en zwaktes van deze organisatie. Door deze kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes tegenover elkaar te zetten in de confrontatiematrix, weet je waar de grootste kansen en bedreigingen zitten in context tot de buitenwereld. Hiervoor kan je dan ideeën voor bedenken (strategische opties) en die analyseren op haalbaarheid (FOETSJE-analyse). Belangrijk is dat je weet dat de kansen en bedreigingen extern liggen en de sterktes en zwaktes intern. Ook is het handig om je je te beperken tot 3 tot maximaal 5 van elk. Slim is het om deze analyse jaarlijks te herhalen. De buitenwereld staat niet stil [...]
De klantenpiramide van Curry
Met dit model kan je jouw klanten onder de loep te nemen met behulp van de 20-80 regel. Deze regel gaat op voor veel gebeurtenissen in het leven, dus ook voor jouw klanten en jouw winst. 20% van jouw klanten levert 80% van je winst op. 80% van jouw klanten levert 20% van je winst op. Wil je meer winst? Focus je dan eerst eens op jouw huidige klanten. Kost minder tijd en geld en je krijgt veel inzicht. Bijvoorbeeld, welke klanten leveren het meeste op en welke het minst! Je weet dan waar je je aandacht en budget het beste aan kan besteden. Wat betekent het voor je winst als je de omzet van je 20% grootste klanten [...]
Sellogram
Mijn vorige tip sloot af met: Zorg vooral dat je weet waarin jij je positief onderscheidt van de concurrentie! Hoe kan je dat het beste doen?Een sellogram kan een handig hulpmiddel zijn. De Sellogram is een matrix met als ene ingang de producteigenschappen van jouw product of dienst en als andere ingang de door de afnemer gewenste eigenschappen oftewel de koopmotieven. Deze matrix is al in 1958 bedacht door de verkoopexpert Jan L. Wage!De koopmotieven kun je handig verdelen in rationele en emotionele Koopmotieven. Hoe kom je achter die motieven? Simpel: vraag het de klant! Begin dus niet met jouw product maar focus je volledig op de behoefte van de klant. Het zal je verbazen hoe weinig klanten je hoeft [...]
5-krachtenmodel van Porter
Dit model is ontwikkeld door Michael Porter. Met dit model kun je het winstpotentieel van een markt bepalen. Het model kijkt veel verder dan de directe concurrentie! Je wordt immers van alle kanten beconcurreerd!Leveranciers kunnen ook een concurrent worden, dus in de gaten houden of dit speelt is altijd verstandig. Hetzelfde geldt voor nieuwe toetreders en afnemers die opeens jouw product of diensten zelf gaan produceren of importeren. Maar ook substituten zijn altijd verleidelijk voor jouw klanten.Wat moet je met dit model als verkoper?Het zet je aan het denken over de diverse concurrentie waarmee je te maken hebt. Zorg ervoor dat je weet waarmee de klant jouw product of dienst vergelijkt! En zorg ervoor dat je alles weet van deze [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?