ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Wachttijden en levertijden!
“Ik ben over twee minuten bij u.” zei de efficiënte serveerster laatst tegen mij in Monschau. Ze zei het trouwens in het Duits. Ze werkte keihard om iedereen op het terras te bedienen binnen een acceptabele tijd. Maar omdat ze wist dat sommige mensen wat minder geduld hebben, had ze zich aangeleerd om de wachttijd te benoemen. Als je weet wat het een bepaalde tijd duurt, valt het wachten lichter. En het werkte prima. Een stel liep weg omdat ze de wachttijd te lang vonden. Maar goed, dan lopen ze nog weg zonder te hebben moeten wachten! Vandaar dat sommige stoplichten nu ook aangeven hoelang het duurt voordat het groen wordt. Ook de NS weet dat het melden van [...]
Hoe houd je je mond dicht na de afsluitvraag?
Na de afsluitvraag is het essentieel dat jij je mond houdt. Stilte, rust en ruimte, zodat de klant kan wikken en wegen en beslissen. En daarna nog meer tijd om rustig ja te zeggen of een andere reactie te geven. Elk woord dat je nu uitspreekt, onderbreekt de gedachtestroom van de klant. Dat is dus storend. Bovendien krijgt de klant de indruk dat jij zenuwachtig of gespannen bent en dat maakt dat de klant of nee zegt of denkt dat er flink af te dingen valt. Kost je beide geld! Hou dus je mond. Hieronder staan tips die je mogelijk helpen: Ervaar de stilte even als een pauze waarin jij nog eens rustig het hele gesprek in gedachten kan [...]
Enkele tellen stilte is slim!
Als je ooit een zin letterlijk uittypt die iemand uitspreekt, valt je vast op dat die zin taaltechnisch niet helemaal klopt. Logisch, niet elke zin die je uitspreekt is lang doordacht. In geschreven tekst speelt dat niet. Je leest je tekst na en je corrigeert dat soort zaken. Ik probeer bijvoorbeeld altijd onnodige overdrijvingen eruit te halen. Erg slim wordt dus slim. Slim is genoeg! Tip: Daarom is het slim om een paar tellen te wachten als jouw klant uitgesproken is. Waarom? Omdat je klant mogelijk nog een aanvulling, verduidelijking of nuancering wil toevoegen aan wat hij/zij net gezegd heeft. Als jij dus direct reageert, dan reageer je op niet complete of ongenuanceerde informatie. Dan moet de klant dat [...]
Waarom stel ik deze vraag?
Tja, waarom? Het antwoord is wellicht dat ik jou graag na wil laten denken en iets wil leren. Ik wil je leren om na te denken over vragen en de mogelijke antwoorden. In dit geval had het antwoord ook kunnen zijn dat ik je nieuwsgierig wilde maken. Of je deze tekst wilde laten lezen. En als je verder denkt ontdek je dat ik dat weer deed om je te verleiden je in te schrijven voor de nieuwsbrief. En dat wil ik weer om uiteindelijk trainingen te verkopen. Als een klant een vraag stelt, zit daar ook een reden achter. Vaak inderdaad gewoon om een antwoord te krijgen. Maar soms zit er veel meer achter! Dan vertelt de vraag je [...]
Geniet elke dag!
Daar kwam hij op mij afgelopen, mijn favoriete salesmanager. Ik werkte onder hem in de tijd dat een salesmanager nog hoofdvertegenwoordiger heette. Een grote man met een grote snor en altijd een grote glimlach. Hij lachte ook zo met zijn ogen. Maar nu keek hij me aan en lachte niet. Hij herkende me ook niet meer. Niet omdat ik zo veranderd ben maar omdat hij vanwege Alzheimer niemand meer herkent! Ik dacht terug aan de vele leuke ervaringen die ik met hem had. Die keer dat hij een verkoopactie gepresenteerd had en al vijf minuten later kwam informeren of er al wat verkocht was. Steeds stak hij zijn hoofd om de deur en vroeg grijnzend “Hoe is het met [...]
Handen schudden is nog niet handig!
Een heel sympathieke man kwam enthousiast naar me toe gelopen en stak zijn hand uit om te schudden. Ik merkte dat ik even terugdeinsde en nadacht. Gaan we alweer handen schudden? Is het advies omdat niet te doen ingetrokken? Geen afstand meer houden? Nee, nog niet. Ik schud dan ook nog geen handen en dat moest ik de beste man mededelen. Niet leuk! Commercieel gezien is het dus ook nog niet handig om handen te schudden. Het gevoel dat ik nu kreeg, bezorg je anders bij jouw klant. En je kan van mij aannemen dat het geen fijn gevoel was. Het moeten weigeren is ook niet prettig. Je wijst iemand af in het begin van het gesprek. Dat doet [...]
Weer aan de slag na de vakantie!
De vakantie is voorbij en als verkoper moet je weer in je ritme komen. Wat tips om dat wat makkelijker te maken: Noteer je volgende vakantie(‘s?) in je agenda en bereken hoeveel werkdagen je dit jaar nog hebt! Niet schrikken, dat zijn er niet zo veel! Check wat je het komende half jaar moet doen om jouw doelstellingen te halen. Bepaal de activiteiten die je daarvoor moet doen, berekende de aantallen daarvan en plan die in! Bel je bestaande klanten en informeer hoe hun vakantie was. Dit geeft hun de ruimte om wat vrijblijvend te reageren en degene die nu behoefte hebben aan je product of dienst melden dat toch wel. Maak wel direct een afspraak voor de korte [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?