Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2811, 2021

Als je wijst …

Als je naar iemand wijst, wijzen de meeste vingers naar jezelf! Zo leerde een trainer naar mij een fraai stukje moraal. Een soort “Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!” Maar wijzen is ook bijzonder effectief. Op een snelle wijze met slechts een vinger duidelijk maken wie of wat je bedoelt. Of welke richting zelfs. Je hebt niet voor niets een wijsvinger! Deze effectieve manier van iets duidelijk maken, delen we met andere primaten, zoals de chimpansee. Die weet ook met een vingertje duidelijk te maken dat die een banaantje wilt. Met een vinger wijzen in een verkoopgesprek komt vastberaden en doelgericht over en mag je dus best een keertje doen. Een keertje is iets anders dan doorlopend, [...]

2111, 2021

Het Peter principle!

Als je een nieuwe accountmanager zoekt, komt de uitstekende binnendienstmedewerker met ambitie zeker in aanmerking. De minder goede binnendienstmedewerkers zeker niet. En als je een salesmanager zoekt, neem je graag de beste accountmanager aan en de minder goede blijven zitten. En hetzelfde geldt voor een nieuwe commercieel directeur. Je raadt het al, de beste salesmanagers komen in aanmerking en …!  Kortom, iedere keer blijven de matige medewerkers op hun plaats en de beste groeien weg. Als je dus hier even over nadenkt, snap je dat medewerkers dus een competentieniveau verder groeien dan waar ze geschikt voor zijn. Dat wordt het Peter principle genoemd, naar de bedenker Laurence J. Peter. Uiteindelijk zit iedereen op een plek waar ze matig functioneren. [...]

1411, 2021

Een laptop beëindigt het gesprek!

Als jouw inventarisatie min of meer een keuzelijst inhoudt, kan het praktisch zijn om een laptop tijdens het gesprek te gebruiken. Je hoeft dan na het gesprek immers alleen maar op enter te drukken en klaar is kees. B.v. een keuken: type kastjes, deurtjes, knoppen, apparatuur, etc. Het klinkt handig totdat je observeert wat er gebeurt met het gesprek dat gaande was. Dat gesprek slaat hartstikke dood. Logisch ook, want om een laptop te bedienen moet je wel naar het scherm kijken. En als je naar het scherm kijkt, heb je geen contact met de klant en de klant niet met jou. Als een kladblok gebruikt, heb je dat risico ook. Vandaar dat je geen roman moet schrijven maar [...]

711, 2021

Een strak pak en keurig gekamd haar maakt je nog geen professional!

Een strak pak doet wel wonderen. Een leuke test van jaren geleden: Frits Philips werkte nog op het hoofdkantoor van Philips dat nog te vinden was in zijn favoriete stad Eindhoven. Ze stuurden een man in een keurige combinatie naar Frits toe, hij kwam tot de portier bij buitenhek. Daarna ging dezelfde man in een tweedelig blauw pak en nu kwam hij tot de receptie van het hoofdgebouw. Daarna ging hij in een driedelig grijs pak en nu kwam hij tot de secretaresse van Frits Philips. Of een pak effect heeft! En ja, dit speelt jaren geleden, maar denk je dat de tijden zo veranderd zijn? Echt niet. Dus keurige zakelijke kleding is een goed begin. En ook zorg [...]

3110, 2021

Lekker commercieel!

“Ik vind dat commercieel klinken!”, hoor ik wel van iemand, die dan kijkt of commercie iets vies is. Dan denken ze vast aan gladde verkopers die praten als een waterval en niet kunnen luisteren. Maar dat is niet wat commercieel betekent! Commercieel betekent dat een organisatie streeft naar winst en die winst behaalt door met zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk omzet en winst bij een bepaalde doelgroep te realiseren. Vind ik dat als ik toevallig in die doelgroep zit erg? Vind ik het bijvoorbeeld vervelend dat zij brainstormen wat ik graag wil hebben. Soms zelfs dingen bedenken waar ik blij van word voordat ik het zelf kon verzinnen? En daarna dit zelfs voor mij produceren en mij aanbieden? [...]

2410, 2021

Weekritme is hulp en geen doel, maar …

In mijn vorige tip stelde ik dat een vast ritme efficiënter werkt, fouten reduceert en minder energie kost. En dat een salesmanager het verkoopritme van zijn verkopers niet moet verstoren en de verkopers moet helpen zich aan dat ritme te houden. Allemaal waar, maar niet altijd en overal! Uitzonderingen bevestigen de regel.Is er een goede reden om van je verkoopritme af te wijken, dan moet je dat vooral doen. Stel jezelf wel de vragen: Is dit echt een goede reden? Kan het niet anders?En om die vragen eerlijk te beantwoorden is niet makkelijk. Ik ken mezelf. Ik ben een meester in het verzinnen van smoesjes om mijn gedrag goed te praten. Omdat ik toch echt wat moet afvallen, heb ik [...]

1710, 2021

Voordeel van een vast ritme!

Een ritme is een vaste volgorde van activiteiten/handelingen die je gestandaardiseerd hebt. Door die standaardisatie is de kans op fouten kleiner en je werkt efficiënter. Nog een voordeel is dat je er niet over na hoeft te denken en het jou dus minder energie kost.Een weekritme is voor een verkoper essentieel voor succes. Elk uur bedenken wat je nu weer zou moeten gaan doen, leidt vast niet tot succes. Zorg ervoor dat je weet welke activiteiten je in een week moet realiseren en verdeel deze op logische wijze over de week. Houd rekening met je energie. Ben je een ochtend- of avondmens of zit je ertussenin.Plan aan het einde van de week ook een paar uur zonder activiteiten. Die heb [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant