ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Blij met concurrentie!
Je hebt een haat-liefdeverhouding met je concurrenten. Heb je net een offertetraject gewonnen, dan denk je met gepaste medelijden aan de verliezende concurrenten. Je weet wat ze voelen; ook jij wint niet elke offerte! En als jouw potentiele klant kiest voor de concurrent, ga je mogelijk ook nog eens twijfelen aan je aanbod, je offerte of je prijs.Dat twijfelen heeft ook zo zijn goede kanten. Loop alles nog eens na, kan het beter, efficiënter, leuker, spannender of overtuigender. Dankzij al die concurrenten moet je dus steeds aan jouw aanbieding werken. Dit houdt jou en je bedrijf jong!Een andere reden om blij te zijn met concurrentie is omdat er echt heel veel klanten zijn! Moet er niet aan denken om echt [...]
Wat ga jij dit jaar NIET meer doen?
Zo, 2021 is voorbij en het kan handig zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar.Bijvoorbeeld: wat ga je dit jaar NIET meer doen?Het nadeel van goede voornemens is dat je vaak dingen moet doen waar je eerst geen of minder zin in had, bijvoorbeeld meer bewegen. En soms betekent je goede voornemen dat je iets minder of niet meer gaat doen. Zoals stoppen met roken of (minder) alcohol drinken. Januari is heet niet voor niets Dry January! Stoppen met roken had je eigenlijk in oktober moeten doen.Ook in je werk of bedrijf is het handig om eens na te denken wat in 2022 NIET meer wil doen. Bijvoorbeeld, wat voor klanten stuur je liever door naar je [...]
Wat ga jij dit jaar beter doen?
Zo, 2021 is voorbij en het kan handig zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat kan anders? Wat kan beter? Er zijn veel dingen om dankbaar voor te zijn. Veel bijzondere en sympathieke mensen ontmoet en uitdagende opdrachten gekregen. En niets voelt zo fijn om mensen te helpen succes te hebben. Naast al het werk ook voldoende ontspanning. Kortom, ondanks corona een fijn jaar. Genieten mag en moet, maar het ook handig om te bedenken wat je wat minder vond en wat je dus dit jaar niet wil. In mijn geval is het vaagheid van afspraken. Ik ben flexibel en zelf geen fan van strakke regels. Dat ga ik dit jaar een beetje anders doen. [...]
De anekdote van de afbrekende vleugels!
Bij de ontwikkeling van een nieuwe straaljager was het probleem ontstaan, dat als deze door de geluidsbarrière vloog, allebei de vleugels afbraken. En dat is niet handig voor een vliegtuig, dus alle technici probeerden het probleem op te lossen. Maar zelfs als ze de vleugels versterkten bleef het probleem hetzelfde.Toen de directeur door de fabriek liep, werd hij beleefd aangesproken door een medewerker. Hij beweerde de oplossing te hebben. “Je moet in de strook waar de vleugel afbreekt, om de 10 cm gaten maken.”, beweerde de man. De verblufte directeur schudde ongelovig zijn hoofd en liep verder.Enkele dagen later werd er een brainstorm gehouden om het probleem op te lossen. Omdat er weinig ideeën kwamen, vertelde de directeur toch maar [...]
De beste smoes van de eeuw!
Een oudere man liep nog even bij de keukenzaak binnen om iets te vragen. De week ervoor hadden hij en zijn vrouw een schitterende keuken uitgezocht en er was nog iets onduidelijk. De man werd vriendelijk ontvangen en kreeg zoals het hoort, koffie aangeboden. Terwijl de verkoper de koffie haalde zag de klant het dossier van zijn aankoop liggen. In vette letters stond op de voorkant “Klant is grote zeikerd!” Begrijpelijk werd de klant erg boos en begon de verkoper die binnenkwam met de koffie, flink uit te foeteren. De verkoper bleef rustig en reageerde met “Ik begrijp dat u boos bent en u heeft alle recht daartoe, toch hoop ik dat u me laat uitleggen waarom ik dat opgeschreven [...]
Pas op met …tje!
Zullen we eventjes een uurtje plannen voor een gesprekje? De persoon die deze zin uitspreekt, probeert op een rare manier het allemaal wat minder bedreigend voor de klant te laten klinken. Eventjes betekent geen moeite. Uurtje kost veel minder tijd dan een uur. Toch? En een gesprekje klinkt aardiger dan gesprek. Nou ja, dat denkt die persoon dan. Ik krijg er jeuk van. En geen beetje! Maar veel! Te veel verkleiningen komt redelijk raar of zelfs erg irritant over. En in bovenstaand geval haal je jezelf en jouw advies ermee naar beneden. Laten we een afspraak plannen om zorgvuldig te kijken naar wat u precies nodig hebt. Dat klinkt toch heel anders! Zonder verkleiningen, integendeel zelfs. En niet vragend, [...]
Het beroeps-toontje!
“Wilt u nog zegeltjuus?” vroeg de kassière met een merkwaardig beroepstoontje. Je kent zo’n toontje vast wel, die wordt ook wel eens gebruikt door de intercom. “Meneer Jansuuuu, wilt u bij informatiebalie komuuu”. Omdat ik in een vrolijke bui was, vroeg ik de kassière “Praat u altijd zoooo?” Maar ze gaf aan niet te snappen wat ik bedoelde en ik liet het er maar bij. De dag erop vertelde een veel jongere kassière dat ze met het hele team dubbel hadden gelegen om mijn vraag. Ze hadden haar zelf ook al een paar keer op haar stem gewezen, maar het kwartje viel niet bij haar. Bovendien was ze de chef van de kassières, dus houdt het wel op. Sommige [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?