ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Gouden tip voor non-verbale communicatie!
Non-verbale communicatie is best complex. De gezichtsuitdrukking en vooral de ogen en mond, maar ook de stand van het hoofd, de toon, de lichaamshouding en de gebaren vullen de gesproken tekst aan. Bevestigen of versterken hetgeen gezegd wordt of maken je duidelijk dat juist het tegenovergestelde bedoeld wordt van wat gezegd wordt. Ironie, sarcasme, cynisme, maar ook humor en zelfspot zijn voorbeelden van deze lastige combinatie van tekst en beeld. Jaren geleden, kwam ik mijn leidinggevende tegen in de gang en die zei op zo’n giftige toon “Goedemorgen” tegen me, dat ik ervan schrok. Ik was daarna aan het piekeren waarom hij zo pissig op mij was. Ik kon niks bedenken en stapte zijn kantoor binnen met de vraag [...]
Communicatie 93% non-verbaal? Grote onzin!
Door slechts te kijken naar mijn gezichtsuitdrukking en te luisteren naar de toon van mijn stem zou een Franse kelner weten wat ik wil bestellen? Was het maar waar! Dan kon ik met iedereen uit elk land communiceren en hoefde ik niet te stuntelen in het Frans of Duits. Laat staan Chinees of Russisch. Door sommigen wordt beweerd dat communicatie bestaat uit voor 55% gezichtsuitdrukking, 38% uit de stemtoon en slechts 7% uit de spreektaal. Deze cijfers komen uit twee onderzoeken van Albert Mehrabian uit de jaren ‘70. In het ene onderzoek moesten deelnemers de communicatie van een vrouw beoordelen als negatief of positief, waarbij de vrouw positieve of negatieve woorden met een positieve of negatieve klank uitsprak. En [...]
Non-verbale communicatie? Let op tijdens je vakantie!
Net als met taal moet je voorzichtig zijn met gebaren als je in een ander land bent of met iemand van een andere cultuur communiceert. Als je moet overschakelen naar Engels, Duits of Frans, ben je natuurlijk automatisch alert op je woorden. Hoewel, een foutje weer zo gemaakt is! Maar ook met gebaren kan je dus fouten maken. Een duimpje omhoog, betekent “prima”. Dus als je dat gebaar maakt als bediening vraagt of het eten smaakte, is dit een keurig reactie. In landen rond de middellandse zee betekent het “rot op” en in Azië hetzelfde als onze middelvinger. Niet echt een charmante reactie op de vraag of het eten smaakt. Een rondje met je duim en wijsvinger betekent “ok” [...]
Non-verbale communicatie, voordelen voor verkopers!
Zoals mijn vorige post stelde, de primitievere non-verbale communicatie is directer en eerder dan de uitgesproken communicatie. Welke zes voordelen biedt het goed waarnemen van de non-verbale communicatie van je klant: Je ziet komende bezwaren aankomen en dus kan je ze voorkomen of soepel passeren. Je ziet reactie van de klant op de voor de klant belangrijkste voordelen en kan daar langer bij stil staan. Door het opletten op de non-verbale communicatie zal je automatisch ook beter luisteren en de klant zal je aandacht voelen en waarderen. Je komt meer empathisch over. De klant krijg het gevoel begrepen te worden. “Deze verkoper heeft genoeg aan een half woord!”. Je ziet of je klant in zijn of haar hoofd de [...]
Non verbale communicatie, directer en eerder!
Een hond spreekt geen woorden uit! Niet omdat de hond geen woordenschat heeft, want die heeft de hond wel. Woorden herkennen kunnen ze prima. Lig, zit, plaats, blijf en uit. De hond herkent ze uitstekend, al kan een teckel weer net doen van niet! Maar omdat de hond ze niet uit kan spreken, gebruikt het beestje zelf non-verbale communicatie om iets duidelijk te maken. Een kat trouwens ook, alleen denk ik wel eens dat die niet doorheeft dat ik geen kattentaal spreek, want ze kan ook hele verhalen miauwen! Overeenkomstig bij de dieren is dat als ik niet reageer, zij de communicatie beginnen aan te zetten! Overdreven duidelijk en extra benadrukt. Met desnoods geluid! Een mens maakt ook gebruik [...]
Je handen laten spreken!
In onze communicatie laten we vaak onze handen meespreken, dus ook in een verkoopgesprek. Los van de gebarentaal die doven en slechthorenden gebruiken, zijn de gebaren die mensen maken die wel kunnen horen in vier typen te verdelen: Emblemen, bijvoorbeeld je duim omhoog. Let op, de betekenis kan per cultuur verschillen. Wees er dus voorzichtig mee als je in een ander land bent of klanten uit een ander land ontvangt! Gesticulatie, gebaren die helpen om je gedachten te vertegenwoordigen, bijvoorbeeld meetellen op je vingers. Gespreks-regelgebaren, zoals knikken of met je hand een stopgebaar maken om de ander te laten zwijgen, iemand tot snelheid manen, etc. Technische gebaren, bijvoorbeeld gebruikt door brandweer en het leger. Gebaren maken jouw gesprek leuker [...]
Hoe doe ik dat zonder huichelen?
Op mijn post met de stelling “Lach om de grapjes van je klant” reageerden een paar mensen met de boodschap dat zij niet wilden huichelen. Begrijpelijk! Regel 1 van verkopen is immers niet voor niets Eerlijkheid. Maar kan je dan niet lachen om de grapjes van je klant zonder te huichelen? Natuurlijk wel! Het begint al met oprecht en aandachtig luisteren. Wie is je klant en wat is zijn of haar verhaal. Door te luisteren en vooral je eigen gepraat en grapjes achterwege te laren, geef je de klant volop ruimte in het gesprek. Met goede open vragen help je de klant erbij. Niet altijd, maar vaak zal een persoon best een keer iets leuks zeggen en waarschijnlijk moet [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?