ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Jouw prospects!
Een suspect die reageert op een communicatie-uiting van jou, wordt daarmee een prospect! Er is wederzijds contact geweest! Daarmee zijn de eerste stappen gezet van de customer journey van die klant in jouw funnel. (Nou ja, tenzij die klant jou een mailtje stuurt met het verzoek voor eeuwig uit jouw mailbestand gegooid te worden, maar dat snap je zelf. Dan was deze suspect dus geen suspect of was jouw uiting niet echt sterk.) Is het verschil tussen de suspect en prospect groot? Nogal ja. Van een suspect weet je bijna niks. Je hebt een inschatting gedaan dat dit bedrijf of personen uit een bepaalde doelgroep tot jouw potentiële klanten behoord, maar dat was niet meer dan een aanname. Het [...]
Jouw suspects!
Een suspect is iemand of een bedrijf waarvan jij vermoedt dat het een potentiële klant is. Suspect betekent letterlijk ‘verdachte’, maar het enige wat je verdenkt van een suspect is dat hij of zij graag klant bij je wil worden. Ze zijn bijvoorbeeld klant bij een concurrent van je. Of je levert al aan bedrijven uit dezelfde branche of bedrijfsgrootte. Of, als je maar lang genoeg wacht, worden voormalige klanten weer suspects. Jouw suspects zijn dus een lijst potentiële klanten. Mag dat zo maar, een lijst maken. Dat is toch een database en voordat je het weet zondig je tegen de AVG en de privacyregels? Voor B2B mag dit wel! Een bedrijf heeft geen recht op privacy, zeker niet [...]
Jouw doelgroep!
Jouw doelgroep is de groep mensen of bedrijven waaraan jij jouw producten en/of diensten wil gaan verkopen. Het belangrijk om deze doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de branche op wie jij je richt, maar ook de bedrijfsgrootte die jij wil helpen. Bepaal ook met wie jij allemaal contact wil hebben binnen die bedrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de inkoper, maar ook de commercieel directeur, de marketingmanager, etc. Hoe beter je omschrijft, hoe preciezer je mikt! En net als bij echt schieten, hoe beter je mikt hoe groter de kans is dat je raakt schiet. Als je jouw doelgroep te ruim kiest, beteken je waarschijnlijk WEINIG voor VEEL mensen. Slimmer is om VEEL te betekenen voor WEINIG [...]
De funnel!
De funnel, of voor iedereen die net als ik veel van de Nederlandse taal houdt, de trechter, is een marketingmodel dat het proces beschrijft van doelgroep tot klant. Slechts een op de vijftig klanten koopt direct! Oftewel 98% van de klanten heeft meerdere contactmomenten nodig om een aankoop te doen. De gemiddelde klant heeft zelfs tussen de vijf en acht contactmomenten. Deze getallen zeggen natuurlijk nauwelijks wat over jouw markt. Onderzoek zelf welke cijfers spelen in jouw product-markt-combinaties. Al deze contactmomenten samen noemen we de customer journey. Deze constomer journey verschilt per klant. Natuurlijk kan je jouw klanten wel indelen in groepen die nagenoeg dezelfde stappen doorlopen. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat jouw potentiële klanten gedurende dit proces op [...]
Kijk eens wat vaker in de spiegel!
Word je snel zenuwachtig of verlegen? Bloos je snel en heb je het idee dat iedereen dat ziet? Dan krijg je hier een simpele tip waarmee je het gevoel onder controle kan krijgen! Ga thuis voor de spiegel staan en roep het zenuwachtige of verlegen gevoel bewust op. Kijk jezelf steeds aan in de spiegel terwijl je dit doet. Trek er een raar gezicht bij waarbij je probeert expres zo zenuwachtig, verlegen of blozend eruit te zien. Maak ook een kreunend of ander geluid waarbij je jouw frustratie uit over jouw zenuwachtigheid, verlegenheid of gebloos. Je zal zien dat het niet meevalt dit serieus te doen. Je gaat vanzelf om jezelf lachen. En dat lachen zorgt voor ontspanning! Dat [...]
Kijk eens wat vaker in de spiegel!
Soms krijg je een spiegel voorgehouden waar je niet om gevraagd had! Je ziet gedrag van iemand waarin je jouw eigen gedrag herkent. Als dat waargenomen gedrag jou een glimlach oplevert is dat fijn. Maar als je het gedrag van een ander irritant vindt, weet je dus automatisch hoe anderen jou zien en ervaren als jij je zo gedraagt. Als je het vervelend vindt dat anderen jou zo ervaren en jij dat niet wilt, zal je het moeten veranderen. Begin deze verandering door jezelf een compliment te geven! Jij neemt waar, jij denkt na en je realiseert je dat anderen dat ook doen. En je wilt liever wel goed overkomen. Dat onderscheidt jou! De eerste stap heb je al [...]
Kijk eens wat vaker in de spiegel!
Als ik per ongeluk mezelf in de spiegel zie, geef ik mezelf soms op mijn kop. “Kijk toch niet zo chagrijnig!”, berisp ik mezelf streng. Net als Maarten van Rossem ben ik geen lachebek, maar ben gezegend met een iets te serieuze blik. Zelfs als ik reuze vrolijk ben! Als experiment heb ik tijdens wandelingen een bewuste glimlach opgezet. Ja, heel geforceerd en eerst kreeg ik spontaan kramp. Maar het effect van een glimlach was verbazingwekkend. Veel meer mensen begroetten me spontaan en begonnen soms een praatje. Je praat dus duidelijk makkelijker tegen iemand die glimlacht. Dus als je binnenstapt bij een klant, zorg dat je een glimlach opzet. Maakt niet uit of die glimlach gemaakt is, dat ziet [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?