ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Jouw ambassadeurs!
Een ambassadeur is klant die reclame voor je maakt. De beroemde “Mond-tot-mondreclame”! Ik hoorde eens iemand zeggen dat mond-tot-mondreclame de beste reclame is die er bestaat en dat die nog gratis is ook. Het eerste is waar, maar deze reclame is beslist niet gratis. Sterker nog, het is de duurste reclame die er is. Alle inspanningen die je doet om van een suspect tot een ambassadeur te komen zijn niet gratis, maar kosten jou een hoop tijd, moeite en geld. Kortom wees heel zuinig op je ambassadeurs. De NPS-score stelt dat een klant pas jouw bedrijf gaat promoten als de klant een 9 of een 10 geeft als antwoord op de vraag of ze jouw bedrijf zouden aanbevelen. Een [...]
Jouw vaste klant!
Vaste klant betekent herhalingsaankopen! Jottum! Van een klant een vaste klant maken is commercieel van groot belang. Je ziet hoe complex, kostbaar en tijdrovend het is om van een suspect een lead/prospect en daarna een klant te maken! Kern in dit proces is communicatie! En juist met je eigen klanten kan je gemakkelijk communiceren. Je kan ze bellen, mailen, op bezoek gaan, verwennen, cadeautjes geven, verrassen, complimenteren. Je kan problemen voor ze voorkomen of deze snel helpen op te lossen. Een klantrelatie lijkt op een huwelijk. Aandacht en communicatie is de kern van een lang en gelukkig huwelijk en ook van een lange en gelukkige klantrelatie. Weet je nog de hoofdreden waarom klanten weglopen? ? En weet je nog [...]
Jouw klant!
Het verschil tussen een prospect en een klant is makkelijk. Een klant is een prospect die een aankoop gedaan heeft! Er is een klantrelatie ontstaan! Het maakt niet uit of de klant korting krijgt of niet, al is die korting 100%. Dus een klant die een product of dienst van jou gratis wil ontvangen is ook een klant. Natuurlijk heb je liever klanten die 100% betalen of nog mooier een toeslag voor …, maar toch is het belangrijk om te weten dat ook niet-betalende klanten klant zijn. De gegevens van jouw klant mag je immers in een database opslaan (AVG). En je mag een klant post of e-mailingen sturen of bellen. De klanten blijven het recht om inzicht te [...]
Jouw offerte!
Offertes zien er soms uit als een rekening. Een rekening met slechts het kopje “Offerte” erboven als verschil. Een reeks handelingen of goederen onder elkaar, met ernaast de prijzen en deze onderaan opgeteld tot een totaal. Tja, de klant weet nu wel wat zijn of haar akkoord gaat kosten, maar nauwelijks wat het gaat opleveren. Fout dus! Een offerte moet vooral goed presenteren wat de klant gaat ontvangen voor de euro’s die de klant moet gaan betalen. Zorg er dus voor dat de klant uitgebreid kan lezen wat hij of zij kan verwachten. Zorg ervoor dat wat je presenteert, aansluit bij wat de klant wil hebben. Dat is gemakkelijk, want je hebt hiervoor een uitgebreid verkoopgesprek met de klant [...]
Jouw verkoopgesprek!
Een verkoopgesprek voeren kan je het beste op een gestructureerde wijze doen. Door deze structuur automatiseer je een beetje jouw deel van het gesprek. Dat geeft jou de rust en ruimte om met jouw klant bezig te zijn. En het draait om wat de klant zegt! Geen verkooppraatjes dus, maar goede vragen stellen en vooral goed luisteren! In de opening maak je contact met de klant. Te direct zakelijk stoot af, te lang informeel gebabbel ook. Stel jezelf voor als een professional met jouw goed doordachte elevatorpitch. Vraag commitments van de klant voor de insteek van het gesprek. Het is essentieel om het samen eens te zijn over het doel van het gesprek. Vergeet je dat af te stemmen, [...]
Afspraken maken!
Een afspraak met een binnenkomende lead kan het beste met de telefoon. Het helpt dus als je bij het binnenhalen van een lead zijn of haar directe telefoonnummer hebt. Dat scheelt je zoekwerk en de moeite om doorverbonden te worden. Je moet er ook voor zorgen dat je toestemming van de lead hebt om die persoon te bellen. Dat laatste kan met een akkoordklikje, maar het duidelijk aangeven in het reactieformulier is ook voldoende. Belangrijk: een lead wacht niet! Bel dus binnen een paar minuten als de lead binnenkomt. Denk niet dat de lead alleen informatie bij jou aanvraagt! Misschien wel bij zeven! Zorg dat jij de eerste bent die belt! Kan jouw resultaat zo maar 5 keer hoger [...]
Jouw leads!
Een prospect is dus een suspect die reageert. Maar wat is dan een lead? Een lead is een prospect in het eerste stadium. Oftewel door een reactie op een e-mailing of op een website te geven, wordt de suspect eerst een lead. De eerste fase van prospect zijn. Als je dus de potentiële klant gebeld hebt en er een gesprek mee gehad heeft, blijft de potentiële klant een prospect tot hij of zij koopt. Er zijn natuurlijk meerdere fases te onderkennen in de prospectfase van een potentiële klant. Een prospect die een offerte ontvangen heeft, is van een andere orde dan eentje die alleen basisinformatie ontvangen heeft. Maar als je voldoende leads hebt, kan je contact met deze leads [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?