ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
De tijden veranderen!
Deze uitdrukking is een afgekorte weergave van de Latijnse spreuk ‘tempora mutantur et nos mutamur in illis’ wat betekent ‘de tijden veranderen, en wij veranderen met hen’. Dat meeveranderen wordt niet door iedereen even enthousiast omarmt. Mensen hebben vooral een hekel aan verplicht te moeten veranderen. Maar aan de andere kan weet je dat niet de snelste, grootste of sterkste zal overleven, maar wel degene die zich het snelste aanpast aan veranderende omstandigheden. Constant aanpassen is dus de slimste strategie. Hoe eerder je weet wat komende veranderingen zijn, hoe meer je je concurrent voor kan zijn. Dus de omgeving goed in de gaten houden. Afwijkende signalen snel oppikken. Maar ook hoe flexibeler jij je organisatie maakt, hoe sneller jij [...]
Pas op met de letter X!
Afgelopen week verstuurde ik de nieuwsbrief vol verkooptips met als onderwerpregel XXX. Nu denk ik niet dat alle ontvangers dachten dat ze kusjes van me kregen, al gun ik ze deze van harte. Nee, het was een stommiteit! In meerdere sessies de nieuwsbrief aangemaakt en in de eerste versie nog geen koopregel gekozen, maar eventjes xxx ingevuld. Als je dat later ontdekt en corrigeert is er niks aan de hand. Maar helaas … De X is gevaarlijk! De letter x even gauw invullen lijkt dus handig, maar kan tot fouten leiden. Bij een bedrijf bekeken we de adressenlijsten eens kritisch. Het viel op dat bij de klanten van een bepaald verkoopteam, de voorletter X maar liefst 28 keer voor [...]
Heb jij je plan voor 2023 al klaar?
Weet je wie je topklanten waren en wat zij volgend jaar voor omzet gaan opleveren? Weet je hoe je nieuwe klanten gaat werven? Hoeveel tijd en budget dat vraagt? Weet je of je nieuwe producten gaat ontwikkelen en introduceren? Of ga je met je bestaande producten nieuwe markten betreden? Heb je een plan klaar hoe je ervoor zorgt dat klanten klant blijven en niet weglopen? Heb je planning voor 2023 al klaar? Kom je tijd te kort of heb je nog ruimte. Weet jij of je je verkoopdoelstelling voor 2023 gaat halen? Succes met het beantwoorden van deze vragen in je verkoopplan 2023! Heel veel succes ermee! En als je hulp nodig hebt ... ? PS Wil je gratis [...]
De marketingfunnel analyseren.
Meten = weten! Vandaar dat het verstandig is om de verschillende stappen in de marketingfunnel te meten! Je kan dan snel zien waar er verbeterpunten zijn! Kijk maar in het voorbeeld van de deelanalyse Werving nieuwe klanten! Deelanalyse, want naast deze moet er ook eentje zijn van het bewerken en behouden van de vaste klanten. En eentje voor het terugwinnen van exklanten. In deze deelanalyse Werving nieuwe klanten valt op dat het bedrijf slechts 20% van de leads bewerkt. Waarom? Wat zonde? Wat zou de omzet zijn geweest als 100% van de leads bewerkt waren? Een belscore van 24% oogt fraai. Leuk wordt het als het een gemiddelde is van meerdere mensen, waarbij bijvoorbeeld de een 45% scoort en [...]
Terugwinnen van exklanten!
Het is eenvoudiger om te verkopen aan mensen die je kent, dan aan mensen die je niet kent en dat komt vooral omdat ze jou kennen en vertrouwen. De drempel vertrouwen is al beslecht! Je exklanten ken je en zij kennen jou. Zorg ervoor dat je de relatie met je exklanten in stand houdt door met hen te blijven communiceren. Natuurlijk niet spammen, maar af en toe een berichtje doet mogelijk wonderen. Want vroeg of laat kunnen de behoefte of voorkeuren van je exklant weer zo veranderen dat zij weer zaken willen gaan doen. Dan is het fijn dat de relatie nog bestaat. De hoofdreden dat klanten weglopen is “gebrek aan aandacht”. Dit is vast ook de hoofdreden waarom [...]
Jouw boze exklanten!
Het is niet leuk om een boze exklant te hebben. Vooral dat ex is gevaarlijk! Klanten mogen boos worden, zeker als ze gelijk hebben omdat jij of jouw bedrijf iets doms doet of iets belangrijks nalaat. Het is in zo’n geval terecht dat ze boos worden, dus toon vooral begrip voor de boosheid en los het probleem ruimhartig op. Het zit trouwens niet altijd in geld, soms is excuus en begrip voldoende. Vergeet niet, ook jij mag fouten maken. Mits je dat toegeeft en de gevolgen netjes oplost! Maar de wet van Murphy werkt helaas ook bij jou en soms verkloot je het zo erg dat de klant liever afscheid wil nemen. Probeer dan in ieder geval de boosheid [...]
Jouw exklanten!
Klanten verlaten je soms en worden exklanten! Realiseer je dat ook jouw klanten ook bij jouw concurrent aankopen doen, zelfs als ze zeer tevreden over jouw bedrijf, product of dienst zijn. En daarin loert het gevaar dat de klant vroeg of laat meer of beter voordeel ervaart bij jouw concurrent dan bij jou. En dus raak jij een klant kwijt. Zelfs als je perfect werkt, verhuizen klanten of overlijden ze. Gaan ze failliet of hebben ze geen behoefte meer. Of vallen ze onder een regeling die verplichte afname van een ander voorschrijft. Er zijn veel redenen die ervoor kunnen zorgen dat een klant jou gaat verlaten. Aan sommige reden kan je wat aan doen, sommige liggen echt helemaal buiten [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?