ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Je ziekmelden tijdens carnaval?
Als niet Brabander wonend in Brabant, kijk je zelfs na al die jaren verbaasd naar het tomeloze enthousiasme waarmee Brabanders carnaval vieren. Ze moeten ook een ijzeren gestel hebben als je weet hoeveel uur feesten en hoeveel glazen bier zij in die dagen verwerken. Toen ik vertegenwoordiger was, had ik besloten dat jaar carnaval aan me voorbij te laten gaan. Ik voelde me zondag al niet lekker en maandag was ik te beroerd om te gaan werken. Dat laatste gaf niet, er waren geen geplande afspraken. Maar om me ziek te melden bij mij manager, daar voelde ik niks voor. Dat gelooft immers geen hond. Ze denken allemaal dat je een beetje te veel gefeest hebt. Ik belde en melde [...]
Murphy over klachten!
Klachten zijn prima te verklaren met de wet van Muphy. Murphy was een ruimtevaartingenieur die met zijn wet het nadeel van de wet van de grote getallen zichtbaar wilde maken. “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan!” Ook bij goeddoordachte processen met een heel kleine kans op fouten, zullen er door de grote aantallen toch fouten voorkomen. Niets is perfect! Accepteer dat en bepaal het acceptabel aantal fouten en klachten voor jouw organisatie. Nog dieper inzicht? Als je Murphy’s wet combineert met de wet van bedrog “Als er iets mis kan gaan, dan gaat het mis op het slechtst denkbare moment”. En als je die dan ook nog eens combineert met de constante van Murphy “De schade aan [...]
Als je klagers niet serieus neemt?
Als jij klagers niet serieus neemt, komt boven op de negatieve ervaring van jouw product of dienst ook nog een extra negatieve ervaring met jouw organisatie. Dat is te veel! Fouten mag je maken. Fouten maken is menselijk. Maar helaas is het ontkennen iets fout gedaan te hebben of nog erger, iemand anders de schuld ervan te willen geven, ook menselijk. Voorkom deze stommiteiten, want de gevolgen kunnen zijn: Op elk feestje vertelt de niet serieus genomen klager wat een verschrikkelijke ervaring hij/zij met die organisatie gehad heeft. Hij of zij schrijft online een zeer boze recensie, of meerdere zelfs. Of schakelt andere kanalen in om jouw bedrijf af te kraken. Je loopt het risico dat de klant een [...]
Wat doe je met een klacht?
Een klacht biedt jou meerdere kansen! Een gouden kans om je processen in je bedrijf te verbeteren! Hoe is de klacht ontstaan. Was het een ongelukje of is er structureel iets fout en te verbeteren. Hoe kan je zorgen dat deze klacht in de toekomst niet meer voorkomt. Kan je via controles voorkomen dat deze fout nog vaker voorkomt? Wat heb je er zelf van geleerd? Een gouden kans om de klant in de watten te leggen en om jouw geweldige service te laten zien! De hoofdreden dat klanten weglopen is gebrek aan aandacht. Je hebt nu de mogelijkheid om de klant veel aandacht te geven. En bovendien de klacht ruimhartig en liefst leuk op te lossen. Zo verander [...]
Hoe neem je een klacht aan?
Weet je nog het verschil tussen een bezwaar en een klacht? Oja, een bezwaar uit de klant tijdens het verkoopgesprek. En jij kan daar vast goed mee omgaan. En een klacht uit een klant na levering als er iets is dat niet aan de verwachtingen voldoet. Zowel bij een bewaar als een klacht moet je oppassen dat je je niet aangevallen voelt. Zelfs als de klant heel boos is en jou echt wel met woorden aanvalt (schelt of beledigt), jij niet in de verdediging schiet. Uitzondering, is als jij je echt bedreigd voelt. Dan moet je wel een grens trekken door tegen de klant vriendelijk te zeggen: “Ik begrijp dat u heel boos bent, maar als u mij blijft [...]
Haastige spoed!
Toen ik laatst op de markt bij een oliebollenkraam een appelbeignet kocht, bood de verkoper aan deze warm te maken. Heerlijk! Maar toen ik bij het wegwandelen mijn eerste hap nam, ontdekte ik dat mijn lekker krokante appelbeignet opgewarmd was in een magnetron en daarmee in een slappe hap veranderd was. Met een boze gatver, gooide ik hem in een prullenmand! Hoe kan je jouw heerlijke product op zo verprutsen? Ik ging niet eens terug om te klagen of mijn geld terug te vragen. Ik besloot nooit meer terug te gaan. Realiseer je dus dat de klachten die klanten bij je uiten, slechts een gedeelte van de klachten zijn. Ken je de spreuk “Ben je tevreden, vertel het anderen [...]
Dagelijks een uurtje op vakantie!
Klinkt dat niet heerlijk? Een uurtje vakantie als afwisseling van een werkdag. En altijd droog! Geweldig. Wie wil dat niet? Hoe krijg ik dat voor elkaar? Vrij eenvoudig. Ik heb thuis een hometrainer en van mezelf moet ik elke dag 700 kcal verbranden. Als het een beetje lekker weer is, wandel ik graag buiten om dit te doen. Maar als het koud is of nat, zit ik liever op de hometrainer. Nu is dat fietsen op de hometrainer erg saai, maar als je het combineert met het afspelen van een filmpje van een mooie fietstocht op Youtube, wordt het een vakantietripje. Ik merkte dat als de fietser een veerpont opreed ik ook stopte met trappen. En ik ga zelfs [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?