ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Leren van …
In mijn vorige post vertelde ik wat ik leerde van kattenharen. Je kan dus eigenlijk van elke ervaring leren, mits je dat wilt. Een gestructureerde methode om te leren van een ervaring is de Starr-methode. Wederom een afkorting die staat voor een doordachte aanpak. De S staat voor situatie, in welke Situatie bevond ik me. De T staat voor taak, welke Taak had ik. De A staat voor Actie, welke actie deed ik. De R staat voor Resultaat, wat was het resultaat van mijn actie. De tweede R staat voor Reflectie, wat leer ik hiervan. Deze laatste R, oftewel het reflecteren, is feitelijk het leren. Reflecteren betekent het herinterpreteren van een waarneming, gebeurtenis, ervaring en kennis. Het evalueren, analyseren [...]
Leren van kattenharen!
Wij hebben bij de eettafel heerlijk zittende stoelen en deze zijn dan ook favoriet bij onze kater Kareltje. Je kan precies zien waar de kater gelegen heeft, want hij laat een enorme bos haren achter. Het viel me op dat de kater op meerdere stoelen ligt. Dat doet hij echt niet om mij te pesten! Hij kiest gewoon de warmste stoel en dat is die waar iemand net van is opgestaan. De kater gaat dus gewoon voor zijn eigen voordeel. En mijn nadeel, dat ik meer stoelen weer moet ontharen? Dat interesseert Kareltje totaal niet. Nou kan je je er over opwinden, maar als je dat doet, kan je beter geen huisdieren nemen. Of misschien vormen andere stoelen ook [...]
Klanten pesten! Zo doe je dat!
In mijn vorige post had ik het over stalkende verkopers. Heel irritant. Je kan als verkoper in een winkel de klant nog op veel meer manieren pesten. Ik kom onderstaande types met regelmaat tegen: Kauwgum eten! Dan laat je lekker zien dat het je allemaal niet zo boeit! Te joviaal doen! De klant is een klant en niet je vriend. En zelfs als je vriend komt winkelen, behandel je vriend als een belangrijke klant! Te informeel. U of je maakt niet het verschil. Wel de toon en een vriendelijke glimlach. Overigens merk ik bij doe-het-zelf-zaken, dat ik liever geholpen word door de lichtelijk ‘contactgestoorde’ types, deze weten namelijk wel het juiste antwoord op mijn technische vraag. Herkenbaar? Steeds langs [...]
Luister naar de klant!
Ik vroeg mijn schoonzusje wat zij het irritantste vond van verkopers? Zij antwoordde dat ze niets zo storend vond als een verkoper die haar steeds volgt door de winkel heen. Als een verkoper aan haar vraagt “Waarmee kan ik u helpen?” antwoordt zij dat ze geen hulp nodig heeft en rustig even rond wil kijken. Een goede verkoper luistert naar deze zin en kijkt ook naar het gezicht van de klant. Dat gezicht laat duidelijk zien “Laat me met rust, ik wil even op mijn gemak rondkijken, zonder iemand die in mijn nek loopt te hijgen.” Een slechte verkoper denkt dat de aanhouder wint en stalkt de klant door de winkel. Zo zorgt de verkoper dat de klant, in [...]
Hoe adviseer jij?
Ben je bekend met het basismodel van de Transactionele Analyse? Dit model gaat uit van drie rollen ofwel egoposities waar we vanuit reageren; De Ouder, De Volwassene en Het kind. De ouder kan een Kritische Ouder of een Voedende Ouder zijn. Je hoort het verschil! En het kind kan een Aangepast of Vrij Kind zijn. Zo ontstaan vijf posities We wisselen meerdere keren per dag van positie en gedragen ons daarnaar. Als professioneel adviseur moet je zorgen dat je in de Volwassene positie bent en blijft. En dat kan moeilijk zijn als de klant zich als Aangepast of Vrij Kind gaat gedragen. Voordat je het door hebt schiet je zelf in de Ouderrol. Niet doen. Of erger, jij schiet [...]
Advies over adviseren!
Uit het schitterende boek “Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus!” leerde ik dat mannen er niet van houden om advies te krijgen. En als een man advies wil, hij advies hanteert als een stuk gereedschap. Oftewel, hij bepaalt wanneer, hoeveel en waarvoor. Terwijl een man aan wie advies gevraagd wordt, dit weer ervaart als een eer en blijk van vertrouwen. En dat laatste is gevaarlijk, want daarmee wil een man dus graag vaak en veel adviseren. En de vrouw? Die wil vooral begrip en aandacht en eigenlijk geen advies. Hum! Mooie inzichten, die natuurlijk nooit helemaal waar kunnen zijn, want de indeling van de mensheid in slechts twee soorten: mannen en vrouwen, is al te simpel. Ieder [...]
Een kundige verkoper geeft goed advies!
Ben trots op mijn jongste dochter! Ze is net geslaagd voor het WFT-examen Verzekeringen en mag nu klanten informatie geven en adviseren over verzekeringen. Nou ja, de gemakkelijke gevallen, want ze zal toch ook nog eerst veel ervaring op moeten doen. Het is een vak waarin je veel kennis nodig hebt. En nu gaat ze door naar de volgende WFT-examens, schade, hypotheek, leven. En blijven bijscholen, elke maand! In de financiële wereld moeten adviseurs moeten dus verplicht een examen halen en daarna ook nog om de drie jaar een toets halen om gecertificeerd te blijven. De overheid vereist dat omdat zij het belangrijk vindt dat de consument over deze producten goed en veilig geadviseerd wordt. Net zoals andere beroepen [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?