Verkooptips

Verkooptips2023-06-22T06:38:27+00:00

ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1507, 2023

Een Lead reageert slechts één keer!

In mijn vorige tip vertelde ik dat ik drie keer belde om een afspraak te krijgen. Ik was een lead voor dat bedrijf en deed drie keer moeite. Uitzonderlijk! Ga er liever van uit dat een lead maar één keer contact zoekt! Tijdens de training “Maak van je lead een klant!” nam een secretaresse deel. Zij moest van haar directeur de leads bellen. "Niet echt haar hobby!", vertelde ze. Dat bellen deed ze een keer in de twee weken en soms sloeg ze het een keertje over. Eh, maar dat houdt in dat de gemiddelde lead dus een week moet wachten op reactie als die geluk heeft. Dat bleek te kloppen, maar dat boeide haar niet echt. Er was [...]

907, 2023

Terugbelnotitie!

Ik belde voor een afspraak met de accountmanager die ik al eerder had gesproken, maar hij was buiten de deur. “Dat is goeie!”, dacht ik, want die is buiten op jacht naar klanten. Ze boden aan om een notitie te maken om mij terug te bellen. Fijn. Helaas werd ik niet teruggebeld. Omdat ik weet dat een briefje kwijt kan raken, belde ik opnieuw. Weer werd er een terugbelnotitie gemaakt en wederom werd ik niet teruggebeld. Als ik de dienst ook makkelijk ergens anders had kunnen kopen, zou ik nu echt afgehaakt zijn! Maar ik wilde deze dienstverlening liever niet ergens anders kopen, dus heb ik nogmaals gebeld. “Wat ik moest doen om een afspraak te krijgen met de [...]

207, 2023

Maling aan de regels!

In mijn vorige tip plaatste ik de DM-regeltjes op een rij. Ik moest toen terugdenken aan een speciale uitgave van het Eindhovens Dagblad. Deze maakten wij ter ere van de honderdste verjaardag van Frits Philips. Tijdens het brainstormen kwamen we op het idee om de brief in het Nederlands van 1905 te schrijven. Het Nederlands Taalgenootschap was zo sympathiek om onze tekst te vertalen naar het Nederlands van die tijd. Om het nog fraaier te maken, kozen we voor geschept papier en een kalligrafieletter (blauw). Door het lettertype hadden we wel twee pagina’s nodig. En onder aan de brief plaatsten we een lakzegel. Nou ja, om eerlijk te zijn, we lieten het mailingbedrijf dat voor ons doen. Één lakzegel [...]

2506, 2023

Direct Marketing-regeltjes op een rij!

De Direct Marketing-regeltjes op een rij! ·      Beperk je tot één onderwerp of aanbieding ·      Beperk de tekst tot maximaal 1 pagina (A4) ·      Schrijf één niveau lager dan je doelgroep opgeleid is. (lees makkelijker) ·      Kies een makkelijk leesbaar lettertype. (b.v. Verdana) ·      Gebruik de AIDA formule voor je tekstopbouw: - alinea 1 Aandacht trekken: hé - alinea 2 Interesse wekken: klinkt goed - alinea 3 Desire opwekken; dat wil ik hebben? - alinea 4 Oproepen tot actie, met meerdere actiemogelijkheden! Laat de klant kiezen hoe die wil reageren: telefoon, antwoordkaart, mail, formulier. ·      Plaats een wervelende onderwerpregel. (=kopregel) ·      Plaats een PS met een herhaling van de concrete aanbieding. ·      Stuur een geadresseerde en gefrankeerde antwoordkaart mee, plaats op de antwoordkaart de aanbieding zo kort [...]

1806, 2023

Ouderwets bellen biedt ook kansen!

“Ik mag toch niet zomaar bedrijven bellen?”, hoor ik wel eens. “Dat verbiedt de AVG toch?” De AVG en bellen hebben slechts verband als het gaat over de opslag van gegevens, zoals bedrijfsnaam, naam contactpersoon, adres en telefoonnummer. Het is niet de AVG die over bellen gaat, dat is de Telecommunicatiewet. En ja, je mag bedrijven bellen, mits dit door een menselijke handeling gebeurt. Dus een belcomputer het werk laten doen mag weer niet. Je mag het algemene nummer bellen, maar ook gerust het nummer van de inkoper of afdeling inkoop, zolang jouw aanbieding maar gericht is op het bedrijf en niet op de persoon! Een ZZP’er is een particulier en particulieren worden wel beschermd door de telecommunicatiewet en [...]

1106, 2023

Ouderwetse post biedt kansen!

In mijn vorige tip vertelde ik dat het verzenden van een per ongeluk te groot formaat mailing extra respons kreeg doordat de postbezorger moest aanbellen en overhandigen. Extra respons door de exclusieve aandacht! Denk nu eens aan je postvak In! Een enorm aantal mailtjes; ik wis ze vaak groepsgewijs! Jij ook? Maar als je naar je brievenbus kijkt, valt op dat bijna niemand meer fysieke post verstuurt. Dat is prachtig nieuws, want dat biedt jou de mogelijkheid dit oude kanaal weer te gebruiken. Let op dat je wel eerst de ouderwetste DM-kennis je eigen maakt! (Bijvoorbeeld de brievenbusformaten!) En verstuur eerst kleine zendingen en bel ze vooral na! Stuur verschillende versies en meet het verschil. AB-testen bestonden al voor [...]

406, 2023

Leren van je fouten!

Leren van je fouten! Wist je dat? Een brievenbus moet voldoen aan bepaalde maten! Als je even in Googelt krijg je te zien dat de brievengleuf minimaal 26,5 centimeter lang en 3,2 centimeter breed moet zijn. Als marketeer had ik daar even niet aan gedacht, toen ik een mailing ontwikkelde en A3-enveloppen bestelde. Het bedrijf dat de mailing voor mijn produceerde en verstuurde meldde me dat de porto daardoor hoger werd. In huidige tarieven steeg de porto van € 1,01 naar € 4,55. Oeps, dat scheelt veel. Vooral omdat ik er 2.000 verstuurde! De prijs ging zo omhoog omdat de postbezorger nu voor het poststuk aan moest en bellen en deze moest overhandigen. Was niet lollig om op te [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant