ISTN geeft je hier ruim 300 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
7 x heel IRRITANT!
Zeven irritatie’s die mensen ervaren door vooral opdringerige verkopers. Opdringerige verkopers kunnen potentiële klanten irriteren door een te agressieve benadering te hanteren bij het proberen te verkopen van een product of dienst. Dit ervaart de klant als heel irritant: Constante telefoontjes of e-mails: Klanten kunnen gefrustreerd raken als ze herhaaldelijk worden benaderd door verkopers, vooral als ze al hebben aangegeven geen interesse te hebben. Te pushy in persoonlijke interacties: Het kan zeer ongemakkelijk zijn als een verkoper te opdringerig is tijdens een persoonlijk gesprek, waardoor klanten zich onder druk gezet voelen om een aankoop te doen. Misleidende verkooppraktijken: Als verkopers onjuiste of misleidende informatie verstrekken om een product te verkopen, kan dit leiden tot irritatie en wantrouwen bij klanten. [...]
Lengte maakt verschil!
In een vorige post vergeleek ik mij eens met Louis de Funés. Een overeenkomst die wij hebben is onze lengte. We zijn kleine mannetjes. En kleine mannetjes en vrouwtjes kunnen heel moeilijk tegen voordringende mensen. Je voelt je dan genegeerd en moet nog wachten ook! Iemand van twee meter lengte, weet niet eens wat het is om over het hoofd gezien te worden. En dat is dan dezelfde persoon die zonder het te weten of te willen voordringt bij bestellen aan de bar, omdat de barman die lange persoon veel eerder opmerkt dan dat kleintje dat al een tijd staat te wachten. En als jij dat kleintje bent, dan is dat reuze irritant. CEO’s zijn zelden klein. Wellicht een [...]
Uit wat voor gezin kom jij?
In de vorige tip verhaalde ik over dat ik boos werd in de supermarkt vanwege de voordringende klanten. Uit onderzoek blijkt dat de ene persoon veel sneller boos wordt in zo’n situatie dan een andere. Hoe komt dat? Adrenaline hebben we toch allemaal? Waar je opgroeit speelt ook een belangrijke rol in iemands gedrag. Iemand die uit een éen-ouder-gezin komt, kan waarschijnlijk minder goed tegen op-je-beurt-wachten, dan iemand die uit een groot gezin komt. Overigens, dan is de oudste weer gewend aan voor te gaan en de jongste is meer gewend aan wachten. Als een van de jongste uit een groot gezin ben je wel steeds alert om je plek te verdedigen. Of als het nodig was, je gehaktballetjes [...]
Tot 10 tellen …
Tot 10 tellen werkt uitstekend. Vooral in de auto, als je weer eens afgesneden wordt door een haastige idioot. Tel tot 10 en je irritatie is al flink gezakt. Heeft toch geen zin om je op te winden. Maar ik ontdekte dat er ook een grens aan ‘tot 10 tellen’ zit. In de supermarkt blokkeerde een boodschappenwagentje de ingang van de kassa. Net toen ik deze weg wilde duwen kwam de bijbehorende klant eraan, pakte het wagentje en ging voor mij naar de kassa. Oké, deze nieuwe methode van ‘je wacht maar tot ik klaar ben’ kende ik nog niet. Hee bijzonder en heel irritant, dus … ff tot 10 tellen. Ja, lukte en zonder commentaar legde ik mijn [...]
Adrenaline heeft voordelen!
Als je geïrriteerd of boos wordt, maak je dus adrenaline aan. Dat zorgt ervoor dat je dat veel beter kan vechten of vluchten. Het helpt je te overleven in gevaarlijke omstandigheden! (komt ook weer uit de oertijd!) Want wat doet die adrenaline allemaal: Versnelde ademhaling en hartslag, dus betere zuurstofvoorziening Vrijmaken van energie Vermindering spijsvertering, dat bespaart energie Vergroting pupillen dus beter zicht Verhoogde alertheid Verkorte bloedstollingstijd Zwetende handpalmen, meer grip Geheugen verbetert tijdelijk Versnelt denken, tijd lijkt te vertragen, dus je hebt meer tijd! Geweldig toch. Als je boos wordt, verander je dus in een soort Rambo of Hulk! Je kan of hard wegrennen of de persoon die jou dwarszit even zijn (of haar!) hersens inslaan. Nu werkt [...]
Wat als de klant jou irriteert?
Ten eerste, je wordt niet geïrriteerd maar je laat je irriteren! Je kiest ervoor, al dan niet onbewust, boos te worden door andermans gedrag. Want hoe vervelend dat gedrag van de ander ook is, je kan ook op andere manieren reageren dan boos te worden. Maar ja … Mijn ideaal is Roger Moore als James Bond! De rustige gentleman die elk gevaar met humor en stijl pareert! Tjonge, daar zou ik echt wel een beetje op willen lijken! Maar als ik eerlijk naar mezelf kijk, lijkt ik veel meer op Louis de Funès. Een klein explosief giftig mannetje, die woedend en sissend reageert op alles wat hem dwarszit. In de film geinig om te zien, in werkelijkheid best wel [...]
Laat je kansen niet wegwaaien!
Behandel een lead als een gekreukeld biljet van 100 euro die op een winderige dag op de weg ligt! Je rent er toch gelijk naar toe en je plaatst je voet op het biljet! Hoppa, hebbes, winst! Heb het een keer gehad toen ik naar het cafetaria ging en vlak voor de deur een biljet van 50 euro vond. Daar word je vrolijk van! Heerlijk gegeten maar toen ik buiten kwam stond daar een meisje te huilen. Ik informeerde natuurlijk wat er aan de hand was. Ze bleek haar geld verloren te hebben. Wat zielig! Ik heb haar toch zeker een kwartier helpen zoeken! Nee hoor, bovenstaand verhaal is absoluut niet waar of gebeurd! Heel gemeen, maar wel grappig. [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?