Ik heb een keer een verkooponderzoekje gedaan bij herenmodezaken. Iedere keer als ik de zaak binnengelopen was, werd keurig geïnformeerd waarmee ze mij konden helpen. Op mijn antwoord “Ik zoek een pak.” werd gevraagd naar de maat en naar de gewenste kleur. Dan gaven zij mij een jasje en lieten mij dat passen en vroegen wat ik ervan vond. Er ontstond een gesprek over het pak. Dat wilde verkoper ook, want hij is alleen maar geïnteresseerd in zijn eigen product en wil dan ook het liefst alleen daar maar over praten.
Waarom vragen ze niet waarvoor ik het pak wil gaan gebruiken. Het mogelijke antwoord: huwelijk, sollicitatie, mijn werk, etc., biedt een uitstekende mogelijkheid om interesse in de klant te tonen een gesprek aan te gaan. “Goh, wat interessant, u bent verkooptrainer, vertel daar eens wat over?” En ja, hoor, een beetje persoonlijke aandacht en ik zou voor de bijl gaan. Net als ieder mens. Het gesprek zou sowieso langer duren en daarmee zou de orderkans en waarschijnlijk ook het orderbedrag stijgen. Natuurlijk wil je de vriendelijke verkoper die interesse toont in jou, niet voor zijn/haar hoofd stoten door te weigeren de nieuwe collectie overhemden te bekijken. De wet van de wederkerigheid werkt!
Natuurlijk kan dit niet als de zaak stampvol staat. Oftewel af en toe kan dit niet. Maar meestal wel. In alle gevallen dat ik dit testte was ik de enige klant in de zaak.
Toon interesse in je gesprekspartner en het verkoopgesprek gaat vanzelf.
Lees ook hoe interesse in de klant de klanttevredenheid laat stijgen!
Lees meer Blogs over verkoop of lees onze Verkooptips
Of bezoek een van onze workshops!
Veel succes in de verkoop!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!