Als je de klant een vraag stelt, is het logisch dat de klant even moet nadenken.
Enig idee wat er allemaal in iemands hersenen gebeurt als je een vraag stelt?
De persoon slaat de vraag op, een elektrochemisch proces, en daarna leggen de hersenen verbanden met oudere kennis. Vervolgens gaat het op zoek naar de mogelijke antwoorden en daarna moeten de hersenen nog de goede woorden erbij zoeken voordat de persoon kan antwoorden. En daarna deze woorden ook nog uitspreken! Puf, best veel dus!
Dat complexe proces verstoort je indien je na jouw vraag zelf weer begint te praten. Je stoort en verstoort! De klant vindt bovendien dus reuze irritant. Als iemand je in de rede valt is niet fijn, maar als iemand begint te praten op het moment dat je wat wil zeggen ook niet. Je verstoort dus niet alleen het denkproces en de communicatie, maar mogelijk ook de relatie!
Laat de vraag dus zijn werk doen en wacht rustig op het antwoord! KOE! (Kaken Op Elkaar!) Het antwoord van de klant komt vanzelf, al duurt het soms even!
Succes met het zwijgen tijdens je verkoopgesprekken!
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!