HOUD CONTACT met je klanten. Meermalen per jaar. Gebrek aan aandacht is de hoofdreden dat klanten weglopen.
Toen ik een keertje een onderzoek voor een bedrijf deed naar “klanten”, “ex-klanten” en “niet-klanten” bleek dat het gros van de “ex-klanten” zichzelf nog steeds als klant beschouwde. Wow, en dat terwijl ze al enkele jaren niets gekocht hadden. Toch zagen ze het bedrijf als hun leverancier als zij het product nodig zouden hebben. Hieruit kan je leren dat het interessant is om contact te blijven houden met je klanten waarvoor je al lange tijd geen opdrachten uitvoert of producten levert.
Dit contact houden kan op allerlei manieren. Persoonlijk, bellen, even langs gaan. Zorg ervoor dat de klant je oprechte interesse in zijn of haar voortgang (van het bedrijf) voelt en niet je onbewuste hoop op een vervolgopdracht. Je kan ook contact houden via media.
Door mijn posts op LinkedIn houd ik automatisch contact met al mijn oud-collega’s, vrienden, voormalige klanten (die misschien nog wel eens weer gaan afnemen), potentiële klanten en natuurlijk heel veel mensen die in geen van deze categorieën vallen.
Los van in welke categorie jij valt, wil je een keer sparren over een verkoopuitdaging? Druk op de knop contact en ik bel je snel voor een afspraak!
Jef
PS Lees ook de andere Gouden verkoopregels!