De onderstaande afbeelding geeft weer hoe communicatie verloopt en geeft je dus ook alle ingrediënten voor een goed communicatieplan!
Maak een hoofdstukje Zender. Dat ben jij of jouw bedrijf. Wie wil je je zijn, wat wil je dat iemand over jouw bedrijf weet of zegt. Schrijf dat zo concreet mogelijk op.
Schrijf dan je hoofdstuk over de Ontvanger. Wie is en waar zit doelgroep? Wat interesseert die doelgroep? Wat wil die doelgroep? Etc, etc.
Besteed daarna veel tijd aan het omschrijven van het Doel van je communicatie. Als het doel helder hebt, volgen veel andere keuzes daar logisch uit. Splits het doel in drie delen: wat wil ik dat de doelgroep weet (kennis), wat wil ik dat de doelgroep vindt/voelt (gevoel), wat wil ik dat de doelgroep doet (actie).
Bepaal daarna welke Boodschap je wilt versturen. Realiseer je dat het zenden van boodschappen niet automatisch betekent dat de ontvanger ze ook ontvangt. Hoe minder jij zendt, hoe groter de kans is dat je boodschap overkomt. Beperk je dus tot de hoofdzaken. Zo kan je mogelijke ruis verminderen!
Zoek Media die jouw doelgroep bereiken op het moment dat jij die wilt bereiken en op de manier waarop je ze wilt bereiken. En natuurlijk die jij kan betalen. Maak een duidelijke Planning en Begroting!
Denk daarna na over hoe je het Effect kan meten van jouw verzonden boodschap bij je ontvanger. Niet meten is niets weten! Zonde en ineffectief. De communicatie zou zelfs averechts kunnen werken! Neem de effectmeting ook op in de planning!
Start je communicatie volgens planning en meet het effect. Komt het effect overeen met het doel? Zorg ervoor dat je het meet en ervan leert. Was het succesvol of moet ik mijn boodschap (komt het over) of medium (bereik ik de juiste doelgroep voldoende) aanpassen.
Succes met het schrijven van je communicatieplan!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!