Op mijn post met de stelling “Lach om de grapjes van je klant” reageerden een paar mensen met de boodschap dat zij niet wilden huichelen. Begrijpelijk! Regel 1 van verkopen is immers niet voor niets Eerlijkheid.
Maar kan je dan niet lachen om de grapjes van je klant zonder te huichelen? Natuurlijk wel!
Het begint al met oprecht en aandachtig luisteren. Wie is je klant en wat is zijn of haar verhaal. Door te luisteren en vooral je eigen gepraat en grapjes achterwege te laren, geef je de klant volop ruimte in het gesprek. Met goede open vragen help je de klant erbij.
Niet altijd, maar vaak zal een persoon best een keer iets leuks zeggen en waarschijnlijk moet je dan spontaan lachen. Fake het in ieder geval niet. Maar probeer vooral niet om daarna zelf iets nog leukers te vertellen!
Luister, geef aandacht en sta open voor het verhaal en de humor van je klant. Lachen volgt dan mogelijk vanzelf.
Je ontvangt op deze wijze ook meer informatie en dus zal jouw advies mogelijk beter zijn. Dit verhoogt je kans op verkoop en mogelijk zelfs het orderbedrag, maar ook de tevredenheid van de klant!
Maak jij grapjes in je verkoopgesprek of lach je meer om jouw klanten? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!