Als je een nieuwe accountmanager zoekt, komt de uitstekende binnendienstmedewerker met ambitie zeker in aanmerking. De minder goede binnendienstmedewerkers zeker niet. En als je een salesmanager zoekt, neem je graag de beste accountmanager aan en de minder goede blijven zitten. En hetzelfde geldt voor een nieuwe commercieel directeur. Je raadt het al, de beste salesmanagers komen in aanmerking en …! Kortom, iedere keer blijven de matige medewerkers op hun plaats en de beste groeien weg.
Als je dus hier even over nadenkt, snap je dat medewerkers dus een competentieniveau verder groeien dan waar ze geschikt voor zijn. Dat wordt het Peter principle genoemd, naar de bedenker Laurence J. Peter. Uiteindelijk zit iedereen op een plek waar ze matig functioneren.
Gelukkig is de praktijk niet altijd zo. Deze theorie beledigt ook eigenlijk elke medewerker die fijn op zijn of haar plek zit. Gelukkig zijn er ook heel veel medewerkers die uitstekend op hun plek zitten en geen ambitie hebben om verder te groeien. Wellicht omdat ze het leuk vinden wat ze nu doen en weten daar goed in te zijn. Ook heb ik wel mensen meegemaakt die na een promotie snel kozen terug te keren naar hun oude functie. Wow, dan ben je letterlijk wijs!
Houd bij sollicitaties het Peter principle in je achterhoofd, maar beoordeel ieder individu individueel. Anders passeer je misschien een uitstekende medewerker die vervolgens bij de concurrent aan de slag gaat.
Ben je het hiermee eens??
Jef van Wingerden
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!