Non-verbale communicatie is best complex. De gezichtsuitdrukking en vooral de ogen en mond, maar ook de stand van het hoofd, de toon, de lichaamshouding en de gebaren vullen de gesproken tekst aan. Bevestigen of versterken hetgeen gezegd wordt of maken je duidelijk dat juist het tegenovergestelde bedoeld wordt van wat gezegd wordt. Ironie, sarcasme, cynisme, maar ook humor en zelfspot zijn voorbeelden van deze lastige combinatie van tekst en beeld.
Jaren geleden, kwam ik mijn leidinggevende tegen in de gang en die zei op zo’n giftige toon “Goedemorgen” tegen me, dat ik ervan schrok. Ik was daarna aan het piekeren waarom hij zo pissig op mij was. Ik kon niks bedenken en stapte zijn kantoor binnen met de vraag “Heb ik wat fout gedaan of ben je om een andere reden zo pissig?” Hij vertelde me dat de koers van zijn aandelen die ochtend flink gezakt waren en dat hij een hoop geld kwijt was. Ik blij; mooi, zijn probleem, niet het mijne meer! Blij dat ik het gecheckt had!
Gouden tip: twijfel je wat iemand bedoelt of krijg je voor je gevoel tegengestelde signalen, los het op door het eenvoudig te vragen wat de persoon bedoelt. Dus niet concluderen (met al je kennis van non-verbale communicatie), maar gewoon simpel vragen!
Dat kan heel veel problemen en spanning voorkomen. Iemand is bijvoorbeeld boos en praat boos, ook tegen jou, maar die persoon is boos op iemand anders en niet op jou. Door (tactvol) te vragen, krijg je wellicht de reactie “Sorry dat ik een beetje boos overkom, maar het heeft niks met jou te maken”.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
Een vraag checkt of het beeld wel goed begrepen hebt!
Ooit zo’n twijfelsituatie meegemaakt? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!