Maak jij ook goede voornemens voor het nieuwe jaar? Natuurlijk kan dat elke dag, maar zo’n schoon onbeschreven blad als een nieuw jaar is daar uitermate voor geschikt.
Een goed voornemen alleen is niet genoeg! Een voornemen is een soort doelstelling, dus je moet nog weg even een plannetje maken. De doelstelling kan ook een nieuwe manier van handelen zijn, waarbij uiteindelijk het gevolg van dat handelen ook weer een doelstelling is.
Bijvoorbeeld: ik stop met roken. Je wilt dus geen sigaretten meer roken vanwege je gezondheid of om geld te besparen. Ik ben nu tien jaar geleden gestopt en luister soms verbijsterd in de supermarkt naar de prijs van een pakje sigaretten die de klant voor mij koopt. Het rare is dat ik dus stapels geld over zou moeten houden, maar dat is ook weer niet waar. Maar gezonder ben ik zeker!
Een commercieel voornemen moet je ook uitwerken naar een stappenplan. Kijk eerst ff of je doelstelling wel SMART is. Voornemens hebben nogal de nijging onrealistisch of onhaalbaar te zijn. Leg de lat dus niet te hoog maar leg hem dus simpel haalbaar laag! Bijvoorbeeld: iedere week slechts twee telefoontjes extra naar potentiële klanten dan vorig jaar. Zijn er in een jaar toch zo’n 100! Als dat niks extra oplevert, dan moet je mij maar gauw bellen!
Succes met je goede voornemens! 🤔
Wens je een geweldig jaar vol liefde, gezondheid en geluk. En heel veel lieve leuke klanten!
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!