Wim Sonneveld heeft eens een aardige sketch gemaakt over een medewerker van het postkantoor die een kapper plaagt door hem heel veel vragen te stellen over de simpele aankoop van een postzegel van een kwartje. Dit als wraak omdat de kapper hem altijd zoveel vragen stelde als hij enkel zijn haar wilde laten knippen.
Je kan hiervan leren dat als een klant iets kopen wil, hij of zij niet altijd open staat voor uitgebreide inventarisatie van het probleem en de mogelijke oplossingen. Het kan dus handig zijn om toestemming te vragen om een reeks vragen te stellen. Dit voorkomt dat de klant geïrriteerd wordt.
Soms hebben klanten haast om uiteenlopende redenen. Informeren naar de reden van de haast kan al erg irritant zijn of zelfs aanvallend overkomen. Alsof je betwijfelt of de haast wel terecht is. Accepteer dat de klant gehaast is en dus kort “Nee.” antwoordt op je vraag of de klant tijd heeft voor enkele vragen. Help de klant zo snel mogelijk dan los je zijn of haar probleem op dat moment op de best mogelijke manier op. De klant zal dat waarderen en wie weet komt de klant later nog eens en heeft dan wel de tijd.
Heb jij nu tijd? Even voor de jongeren: Wim Sonnenveld was destijds een van Nederlands eerste en grootste cabaretiers en o.a. bekend van het liedje Het dorp. Vroeger kocht je postzegels bij een postkantoor dat niet in een winkel zat. En een kwartje is een muntje van ongeveer 10 eurocent! En wil je de sketch zien? De link staat hier: Wim Sonneveld verkoopt postzegel!
Heb je vaak gehaaste klanten? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!