Als je ooit een zin letterlijk uittypt die iemand uitspreekt, valt je vast op dat die zin taaltechnisch niet helemaal klopt. Logisch, niet elke zin die je uitspreekt is lang doordacht.
In geschreven tekst speelt dat niet. Je leest je tekst na en je corrigeert dat soort zaken. Ik probeer bijvoorbeeld altijd onnodige overdrijvingen eruit te halen. Erg slim wordt dus slim. Slim is genoeg!
Tip: Daarom is het slim om een paar tellen te wachten als jouw klant uitgesproken is. Waarom? Omdat je klant mogelijk nog een aanvulling, verduidelijking of nuancering wil toevoegen aan wat hij/zij net gezegd heeft. Als jij dus direct reageert, dan reageer je op niet complete of ongenuanceerde informatie. Dan moet de klant dat weer corrigeren. Bovendien voelt het mogelijk bij de klant alsof je hem of haar onderbreekt en dat voelt niet fijn.
Door steeds enkele tellen rust in te bouwen, wordt het hele gesprek rustiger. En die rust heeft de klant nodig om een beslissing te nemen. Geef de klant dus die rust. Het maakt het voor jezelf ook veel makkelijker!
Herkenbaar? ?
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!