Luisteren - en het doel! Lees deze verkooptip van ISTNHet meest simpele communicatiemodel beschrijft dat een zender een boodschap via een medium stuurt naar een ontvanger. De zender heeft een doel en bij de ontvanger realiseert de boodschap een resultaat.

Als jij aan het woord ben, houd dan rekening met jouw doel en controleer het resultaat bij de ontvanger. Die controle kan soms simpel door naar het gezicht te kijken van jouw gesprekspartner, maar soms is het simpeler en betrouwbaarder om via een vraag te checken of de boodschap goed binnengekomen is.

Als je luistert, weet je dus dat de persoon die tegen je aanpraat een doel heeft en eigenlijk zou moeten controleren of hij of zij dat doel bereikt met de boodschap. Je helpt mee door te denken wat het doel van die persoon zou kunnen zijn.

Als het doel je ontgaat, kan je naar het doel van iemand vragen. In zakelijke gesprekken adviseer ik dat ook gewoon direct maar wel vriendelijk te doen. “U vertelt mij dit, wat wilt u dat ik hiermee doe?” Het antwoord kan je soms verrassen.

Privé kan het wat gevoeliger zijn omdat er soms mensen ogenschijnlijk doelloos tegen je aanpraten. Het doel kan dan zijn: tijdverdrijf, interessant of grappig over willen komen. Maar kan ook echt welgemeend aardig willen zijn. Je vraag wat hun doel is, zal in de meeste gevallen niet prettig vallen.

Dus als je iemand aardig vindt, houd die vraag dan voor je.
En ook als je zelf aardig over wil komen. Maar mocht dat niet zo zijn dan kan je wel direct vragen wat je gesprekspartner wil bereiken met zijn of haar boodschap.

Welk doel heb ik om je hiervoor deze waarschuwing te geven? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!