Mijn eerste echte baan was beddenverkoper. Ik kwam in dienst van Neefs Bedden in Den Bosch. Ad Neefs was mijn baas en leraar. Hij heeft mij veel over het vak slapen en bedden geleerd. Niet alleen verkopen, maar ook het leveren en monteren van de bedbodems, matrassen, bedden en kasten. “Pas op je rug!” waarschuwde hij altijd. Een prima baas!
Toen ik een stel spiralen en matrassen moest leveren in Vught, kwam ik terecht in een fraaie villa. De vraag was of ik de spiralen wilde plaatsen in een prachtig Interlübke bed. Toen pas vertelde de vrouw dat zij net geopereerd was aan haar hernia en dat ze zo blij was dat de nieuwe spiralen en matrassen geleverd werden. Ze sliep altijd zo slecht!
Had ze dit maar vertelt bij het kopen dacht ik, want de gekozen spiralen en matrassen waren standaard. Prima voor iemand zonder rugklachten, maar niet voor iemand die deze klachten wel had. Mijn advies was dus fout geweest! Of ik had niet voldoende doorgevraagd. Ik heb toen vriendelijk geweigerd deze spiralen te monteren en de klant opnieuw uitgenodigd naar de winkel.
De klant kwam de volgende middag en koos voor de betere kwaliteit van Swissflex. Inderdaad twee keer zo duur als de eerste keuze, maar daar ging het mij niet om als verkoper!
De echte beloning kwam enkele weken later toen de klant kwam met gebak om mij te bedanken voor mijn eigenwijze advies. Ze sliep eindelijk weer lekker en zonder pijn. Dat was haar elke cent waard. Dankzij dit soort reacties durf je als verkoper ook veel overtuigender de betere kwaliteit te adviseren. Het stel uit Vught bleek bovendien veel kennissen te hebben en die wilden ook allemaal goed slapen.
Dit verhaal heb ik vaak verteld als een klant koos voor de laagste kwaliteit. Wat bleek, ook de klanten zonder villa en Interlübkebed willen goed slapen. Logisch! Ze kozen soms om te besparen op de omranding en te kiezen voor de betere kwaliteit matrassen en bodems.
Dit soort verhalen typeren je advies! Heb jij ook zo’n verkoopverhaal? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!